Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2013

EKAB - NΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΝΑΞΟΥ: Μπλέξαν οι γραμμές μας



ΕΚΑΒ και διοίκηση Νοσοκομείο – Κέντρο Υγείας Νάξου σε διαφορετική οπτική όσον αφορά τον τρόπο διακομιδής των ασθενών προς Σύρο ή Αθήνα με σημείο αναφοράς τον περασμένο Ιούνιο – Τι κερδίζει το ΕΚΑΒ σύμφωνα με τον Μανώλη Τσανικλίδη, διευθυντή Τομέα Νάξου και τι απαντάει ο κ. Ραπτάκης, διευθυντής της ιατρικής υπηρεσίας του Νοσοκομείου Νάξου 

Ποιο είναι το αγαπημένο τραγούδι τους τελευταίους μήνες τόσο του ΕΚΑΒ όσο και του Νοσοκομείου – Κέντρου Υγείας Νάξου; Μα το «Μπλέξαν οι γραμμές μας» που είχαν τραγουδήσει το 1986 οι Φατμέ με τη Χαρούλα Αλεξίου. Ένα πολύ όμορφο τραγούδι που είχε ως στόχο να καυτηριάσει την έλλειψη σωστή επικοινωνίας μέσα από ένα τεράστιο κουβάρι όπου όλοι μπορούσαν να μάθουν τα νέα του άλλου, αλλά στην ουσία η μοναξιά είχε πάντα τον πρωτεύοντα ρόλο. Τι σχέση έχει αυτό το …μπλέξιμο, με το Νοσοκομείο Νάξου και το ΕΚΑΒ; Πολύ απλά από την 1η Ιουνίου έχει ενεργοποιηθεί μία διάταξη -ισχύει σε Πανελλαδικό επίπεδο - σύμφωνα με την οποία, στη διάρκεια της προετοιμασίας για μία διακομιδή είτε αυτή είναι με εναέριο μέσο είτε με πλωτό, ο γιατρός που παρακολουθεί τον ασθενή έχει την ευθύνη να βρει τον αντίστοιχο γιατρό υποδοχής, ώστε να μεταφερθεί μέσω του ΕΚΑΒ στο νοσοκομείο που πρέπει να πάει για περαιτέρω εξετάσεις ή επέμβαση ή ότι άλλο χρειάζεται. Κίνηση που εκ πρώτης όψεως μοιάζει σωστή.

Ευθύνη
Όμως, υπάρχει και η άλλη άποψη, αυτή του γιατρού που πρέπει να κάνει δεκάδες πράγματα έως τη στιγμή που θα φύγει από πάνω του η ευθύνη του ασθενή. Έως την 31η Μαΐου σύμφωνα με τον Βασίλη Ραπτάκη, τον διευθυντή της ιατρικής υπηρεσίας του Νοσοκομείου – Κέντρου Υγείας Νάξου, η συνηθισμένη τακτική ήταν: από τη στιγμή που ο γιατρός έβλεπε ότι δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει το συμβάν καλούσε το ΕΚΑΒ το οποίο αναλάμβανε την διακομιδή του ασθενούς σε νοσοκομείο ή κλινική που εφημέρευε. Και αυτή η ενέργεια ήταν ευθύνη του ΕΚΑΒ καθώς αυτό είχε τη δυνατότητα να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή ποιο νοσοκομείο ή ποια κλινική εφημερεύει ανάλογα με τις ανάγκες ή την πάθηση του ασθενούς. Και όπως τονίζει ο κ. Ραπτάπης «εδώ και 15 χρόνια που βρίσκομαι στο Αιγαίο αυτή ήταν η συνηθισμένη τακτική. Από την 1η Ιουνίου άγνωστο για ποιο λόγο και χωρίς να γνωρίζω ποιος έχει δώσει την συγκεκριμένη εντολή, έχουμε μπλεχτεί με αποτέλεσμα να υπάρχει τεράστια ταλαιπωρία για το ιατρικό προσωπικό».  Τώρα, ο Διευθυντής τομέα Νάξου του Παραρτήματος του ΕΚΑΒ κ. Μανώλης Τσανικλίδης (σ.σ. ανέλαβε τη συγκεκριμένη θέση από την 1η Ιουνίου) μας τονίζει ότι «δεν υπάρχει καμία νέα αλλαγή. Είναι κάτι που πάντα γίνονταν, αλλά για κάποιο λόγο που δεν γνωρίζω είχε ατονίσει. Είναι ευθύνη του γιατρού που κουράρει έναν ασθενή να έρθει σε επικοινωνία με το αρμόδιο νοσοκομείο και τον γιατρό υποδοχής ώστε να του εξηγήσει το περιστατικό και να γνωρίζει ο γιατρός υποδοχής τι έχει να αντιμετωπίσει. Δεν είναι δουλειά του ΕΚΑΒ αυτό. Αρκετές φορές είχαμε φτάσει στο σημείο να γυρίζουμε με το ασθενοφόρο από το ένα νοσοκομείο στο άλλο, έως να βρούμε το κατάλληλο. Αυτό έπρεπε να σταματήσει. Και είναι προς το συμφέρον του ασθενή καθώς πλέον ο γιατρός υποδοχής γνωρίζει τι έχει να αντιμετωπίσει ενώ και το ΕΚΑΒ έχει μειώσει τις άσκοπες διακομιδές. Ξέρετε πόσο κοστίζει μία διακομιδή; Γύρω στις 20.000 ευρώ. Και ουκ ολίγες φορές υπήρχαν ασθενείς που έπαιρναν εξιτήριο μόλις έρχονταν στο νοσοκομείο υποδοχής. Τώρα ενεργοποιείται και μία ακόμη ρύθμιση όπου σ΄ αυτές τις περιπτώσεις, της άσκοπης διακομιδής, ο λογαριασμός θα πηγαίνει στους …γιατρούς»…

Ψαλίδι
Και εδώ βέβαια δημιουργούνται ουκ ολίγα ζητήματα ειδικά, όταν μιλάμε για υποστελεχωμένα νοσοκομεία ή Κέντρα Υγείας όπου οι γιατροί λόγω έλλειψης προσωπικού είτε ιατρικού είτε βοηθητικού κάνουν περισσότερες από μία …εργασίες. Πως θα ζητήσει το ΕΚΑΒ τα …ρέστα από έναν γιατρό που όλο το πρωί θα βρίσκεται στα τηλέφωνα έως να βρει τον αρμόδιο γιατρό υποδοχής για να στείλει το περιστατικό; Τι θα είναι τηλεφωνητής ή γιατρός; Αντίθετα το ΕΚΑΒ έχει την πολυτέλεια να έχει on line ενημέρωση για όλα τα θέματα, κάτι που δεν ισχύει πάντα για τα μικρότερα νοσοκομεία ή Κέντρα Υγείας. Κι εάν η Νάξος θεωρείται ένα από τα προνομιούχα (!!!!)  νησιά όσον αφορά τη στελέχωσή του με το νέο ιατρικό χάρτη να μιλάει για 64 γιατρούς, ή για 27, ή 45, τι να λένε άλλα μικρότερα νησιά; Πώς να ζητήσεις τέτοιο βάρος από έναν γιατρό που βρίσκεται στην Ηρακλειά ή στην Ίο ή την Μήλο και τα υπόλοιπα νησιά των Δυτικών ή Βόρειων Κυκλάδων ή και των Δωδεκανήσων; Μήπως οι άνθρωποι του ΕΚΑΒ βρήκαν έναν πολύ έξυπνο τρόπο να πετάξουν από πάνω τους το μπαλάκι των ευθυνών, μειώνοντας δραστικά τις διακομιδές; Η Νάξος έχει το θλιβερό προνόμιο να έχει σχεδόν τις περισσότερες διακομιδές είτε με πλωτά είτε με εναέρια μέσα ανάμεσα στα νησιά του Αιγαίου. Το κόστος όπως ανέφερε ο κ. Τσανικλίδης (με βάση το βιογραφικό του είναι ένας άνθρωπος που έχει γνώσεις των συνθηκών που επικρατούν στα νησιά του Αιγαίου) είναι τεράστιο και ίσως έφτασε η ώρα των περικοπών στο συγκεκριμένο τομέα αντί να βρεθεί μία πραγματική λύση του προβλήματος. Ειδικά μάλιστα εάν υπάρχει ρύθμιση όπου οι γιατροί θα καλούνται να πληρώσουν τις … άσκοπες διακομιδές τότε είναι που θα κοπούν μαχαίρι, καθώς πώς να πληρώσει ένας γιατρός με το μισθό του ΕΣΥ ένα τέτοιο κόστος; Μήπως έχουν μπλεχτεί για τα καλά οι …γραμμές μας;

Online
Το ζήτημα δεν έχει άμεση σχέση με τη Νάξο, αλλά την «ακουμπάει» από τη στιγμή που είναι …πρωταθλήτρια στις διακομιδές. Είναι χαρακτηριστικό ότι χθες είχαμε μία ακόμη, με ασθενή που έφυγε από το νησί με σοβαρό πρόβλημα υγείας και η γιατρός το μισό πρωινό της το κατανάλωσε στα τηλέφωνα έως να βρει τον αρμόδιο γιατρό υποδοχής, Μπορεί ο κ. Τσανικλίδης να λέει ότι «μα όλα είναι online και μέσα από την ιστοσελίδα του Υπουργείου μπορεί ένας γιατρός να είναι ενήμερος για τα νοσοκομεία και τμήματα που εφημερεύουν» όμως άλλο η θεωρία και άλλο η πράξη. Και επιτέλους όλοι θα πρέπει να καταλάβουν ότι το internet στην επαρχία δεν είναι η λύση των προβλημάτων. Χρειάζεται να περάσουν ακόμη αρκετά χρόνια έως τη στιγμή που το διαδίκτυο θα μπορεί να σώζει ζωές και θα έχει πρωτεύον ρόλο. Για την ώρα μένουμε στα κινητά τηλέφωνα κι αν πιάνουν αυτά…

Συνεργασία
Ο κ. Τσανικλίδης με τη νέα του ιδιότητα, αυτή του Διευθυντή Τομέα Νάξου αναφέρθηκε με τα καλύτερα λόγια όσον αφορά τη συνεργασία με και το συντονισμό με το νοσοκομείο Νάξου, για τις διακομιδές λέγοντας «από την 1η Ιουνίου που έχω αναλάβει η συνεργασία μας είναι καλή και οφείλουμε πολλά στην κ. Μαγγιώρου που είναι υπεύθυνη στη Νάξο. Αν και η υποστελέχωση είναι δεδομένη πλέον όσον αφορά τους οδηγούς και τα πληρώματα, δεν αντιμετωπίσαμε προβλήματα το καλοκαίρι με το ΕΚΑΒ να παρέχει στο νησί 2 – 3 άτομα που ανταποκρίθηκαν στις έκτακτες ανάγκες. Αυτό που θέλω να ζητήσω και θα το συζητήσω όταν έρθω στη Νάξο έως το τέλος του χρόνου, είναι να υπάρχει καλύτερη συνεργασία με το Δήμο και τις τοπικές αρχές αλλά και τους συλλόγους ώστε να υπάρχει ένα κίνητρο για αυτούς τους ανθρώπους που το καλοκαίρι ξοδεύουν την κανονική τους άδεια ως εργαζόμενοι στο νησί. Θα θέλαμε να υπάρχει ένα κατάλυμα με πολύ χαμηλό ενοίκιο ή ένα εστιατόριο που θα καλύπτει τη σίτισή τους για να μπορούν οι άνθρωποι αυτοί να δεχτούν πιο εύκολα την μετακίνηση. Μέχρι τώρα τα αποτελέσματα των συζητήσεων ήταν πενιχρά. Ελπίζω, όμως, ότι όταν έρθω στην Νάξο οι επαφές που θα έχω με όλους τους φορείς θα είναι εποικοδομητικές, θα βρεθούν λύσεις και έτσι θα υπάρχει σε 24ωρη βάση βάρδια ασθενοφόρου που θα καλύπτεται από ειδικευμένο προσωπικό και όχι από …τραπεζοκόμους. Μην ξεχνάμε ότι ένας εργαζόμενος μπορεί να καλύψει 22 βάρδιες το μήνα και όχι 28 που φτάνουν το καλοκαίρι. Και δεν αναφέρομαι πάντα στη Νάξο… Υπάρχουν και στα υπόλοιπα νησιά προβλήματα με την υποστελέχωση όσον αφορά τα πληρώματα του ΕΚΑΒ»…

Σύρος
Πρέπει να σημειώσουμε ότι ο κ. Τσανικλίδης είχε συναντήσεις τόσο στη Πάρο όσο και στη Σύρο με τους αρμόδιους φορείς τις τελευταίες ημέρες με σκοπό την ανεύρεση λύσεων σχετικά με τις στεγαστικές κυρίως ανάγκες των τομέων του ΕΚΑΒ. Στις 24 Σεπτεμβρίου βρέθηκε στη Σύρο και πραγματοποίησε συνάντηση με τον Αντιδήμαρχο Κοινωνικής Μέριμνας του Δήμου Σύρου, κο Δημήτρη Ρούσσο, με βασικό θέμα συζήτησης την ανεύρεση λύσης στο στεγαστικό πρόβλημα του τομέα του ΕΚΑΒ στο νησί. Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος όπως ενημερωνόμαστε αντέδρασε αμεσότατα σχετικά με την ανεύρεση κτιρίου που να καλύπτει τις ανάγκες του τομέα εκεί. Προτάθηκε δε η στέγαση σε κτίριο το οποίο βρίσκεται σε συγκοινωνιακό κόμβο εξυπηρετώντας πλήρως τις επιχειρησιακές δραστηριότητες του Ε.Κ.Α.Β., ενώ παράλληλα θα παρέχει αξιοπρεπείς συνθήκες διαμονής στους υπαλλήλους. Ενώ στη συνάντηση που είχε με τον διοικητικό διευθυντή του Νοσοκομείου Σύρου κ Νίκο Τριτζάλη συζητήθηκαν θέματα που έχουν σχέση με τον συντονισμό και εκπαίδευση των πληρωμάτων στα ασθενοφόρα και η προσπάθεια για 24ωρη κάλυψη του νησιού με ασθενοφόρο.

Πάρος
Στη Πάρο, ο κ. Τσανικλίδης είχε επαφές με τον υπεύθυνο του τομέα κ. Μιχαλάτο και τον Δήμαρχο του νησιού κ. Βλαχογιάννη με σημείο αναφοράς τη πλήρη στέγαση του τομέα. Ο κ. Βλαχογιάννης υποσχέθηκε να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια τόσο για την ανεύρεση άμεσης λύσης σχετικά με τη στέγαση του Ε.Κ.Α.Β. στο νησί, όσο και για την παροχή του ανάλογου εξοπλισμού ώστε να υπάρξει η δυνατότητα σωστής λειτουργίας του διοικητικού τμήματος του τομέα. Και επιβεβαίωσε τη πρόθεσή του για λύση όσον αφορά τη δωρεάν διαμονή και διατροφή των διασωστών που ΕΚΑΒ που έρχονται στη Πάρο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, προς ενίσχυση του τομέα. Όσο για το θέμα της στέγασης του ΕΚΑΒ, ο διευθυντής του Κέντρου Υγείας κ. Πανορίτης ανέλαβε την ευθύνη να θέσει το ζήτημα στην επόμενη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής του Κέντρου Υγείας.
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου