Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2013

Προσάραξη ιστιοπλοϊκού στη Νάξο και ερωτηματικά



Η άμεση επέμβαση του Λιμενικού Σώματος γλύτωσε από τα χειρότερα γερμανούς επιβάτες ιστιοπλόου, το οποίο προσάραξε στις «Αμαρίδες» το βράδυ της Δευτέρας – Τα προβλήματα στο καρνάγιο με την έλλειψη φωτισμού που έρχονται εκ νέου την επιφάνεια

Στο άκουσμα της είδησης ότι ιστιοφόρο προσάραξε σε βραχονησίδες στην ευρύτερη περιοχή της Νάξου, το μυαλό των περισσότερων γύρισε πίσω στο χρόνο. Τότε στα τέλη Σεπτεμβρίου σχεδόν μία εβδομάδα μετά το τραγικό ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα» όταν το ιστιοφόρο Ζευς ΙΙΙ ....
με 38 επιβαίνοντες – ως επί τω πλείστον Αμερικανούς υπηκόους προσάραξε σε βραχονησίδα περίπου 1,5 μίλι έξω από το λιμάνι. Κόπηκε στα δύο και σε λιγότερο από 15 λεπτά βυθίστηκε. Η κινητοποίηση των αλιέων και των ανδρών του λιμενικού σώματος από το Λιμεναρχείο της Νάξου όμως ήταν άμεση. Οι επιβαίνοντες στο ιστιοφόρο και το πλοίο μεταφέρθηκαν στη στεριά κι από εκεί στο Νοσοκομείο – Κέντρο Υγείας του νησιού. Όμως, η καρδιά ενός 82χρονου επιβάτη, του Ρίτσανρτ Αιντ δεν άντεξε και άφησε την τελευταία του πνοή την ώρα που μεταφέρονταν στο Νοσοκομείο. Στην διάρκεια των ανακρίσεων ο εισαγγελέας άσκησε εις βάρος του πλοιάρχου ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία από αμέλεια και πρόκληση ναυαγίου. Ο πλοίαρχος στην κατάθεσή του είχε τονίζει ότι αν και ήταν στην γέφυρα δεν είδε τον ύφαλο. Και όπως τόνισε « όταν τον είδα εξέπεμψα αμέσως σήμα κινδύνου και διέταξα το πλήρωμα να βοηθήσει τους επιβάτες να φορέσουν τα σωσίβιά τους». Όμως, ήταν αργά…

Συντονισμός
Δεκατρία χρόνια αργότερα, ευτυχώς το σκηνικό δεν επαναλήφθηκε. Αυτή τη φορά το ιστιοφόρο «Πάρις» (Ν.Π. 10045) που έρχονταν από την Ηρακλειά με προορισμό τη Νάξο το βράδυ της Δευτέρας και γύρω στις 20:10 προσάραξε σε βράχια στη θαλάσσια περιοχή του στενού Πάρου – Νάξου και δη στις βραχονησίδες «Αμαρίδες» ή «Αμαρά» απέναντι από τον Άγιο Προκόπη. Άμεσα εξέπεμψε SOS με το νερό όμως να μπαίνει στο εσωτερικό του πλοίου και το πρώτο φουσκωτό να είναι στη θάλασσα με δύο από τους οκτώ επιβαίνοντες, όλοι γερμανοί πολίτες. Στη θαλάσσια περιοχή, οι νότιοι άνεμοι έντασης έξι μποφόρ με ψηλό κυματισμό, δυσκόλεψαν αρκετά τη προσπάθεια των επιβατών που προσπαθούσαν να σωθούν. Η αντίδραση από το Λιμεναρχείο Νάξου ήταν άμεση και καθοριστική όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων. Με επικεφαλής τον επικελευστή Αθάνασιο Μπέρτσια ομάδα λιμενικών απέπλευσε με το πλωτό περιπολικό του Λιμενικού Σώματος αλλά και με τα ταχύπλοα «Αργοκοιλιώτισσα» και «Κυρίαρχος ΙΙ», ενώ στη περιοχή βρέθηκε και το «EPKRASIA» σε μία συντονισμένη προσπάθεια ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα.

Βουτιά
Όταν βρέθηκαν στην περιοχή των βραχονησίδων διαπιστώθηκε από τους άνδρες του Λιμενικού ότι οι δύο επιβαίνοντες στο φουσκωτό ήταν έτοιμοι να βρεθούν στη θάλασσα καθώς ο κυματισμός έτεινε να το ανατρέψει. Όπερ κι εγένετο, αλλά ο επικελυστής Μπέρτσιας έπεσε στη θάλασσα και βοήθησε ώστε οι δύο γερμανοί να ανεβούν στο «Αργοκοιλιώτισσα» και μαζί με τρεις ακόμη συνεπιβάτες τους να επιστρέψουν άμεσα στη Χώρα της Νάξου. Οι δύο από τους υπόλοιπους ήρθαν στο λιμάνι της Νάξου με το «EPKRASIA», ενώ στο ιστιοφόρο «ΠΑΡΙΣ» παρέμειναν οι υπόλοιποι που κατέπλευσαν στη μαρίνα μετά την αποκόλληση του συνοδεία του πλωτού περιπολικού και του «Κυρίαρχου». Σημαντικό ρόλο στην επιστροφή του ιστιοφόρου έπαιξε η παρουσία του Νίκου Σπυριδονόπουλου, ο οποίος ανέλαβε να κατευθύνει το «ΠΑΡΗΣ» το οποίο είχε γεμίσει με νερό (βρέθηκε μία ανάσα από το μηχανοστάσιο) και ο καπετάνιος όπως παραδέχτηκε είχε καταθέσει τις ελπίδες του στον… Ύψιστο, καθώς δεν μπορούσε να κάνει τίποτα περισσότερο και είχε ενημερώσει τους επιβάτες ότι καλό θα ήταν να φορέσουν τα σωσίβια και να πέσουν στην θάλασσα. Αποδείχτηκε ότι εάν είχαν καθυστερήσει μερικά λεπτά της ώρας, τότε το ναυάγιο θα ήταν δεδομένο.

Λάθος
Πρέπει να σημειώσουμε ότι κανείς εκ των δέκα επιβαινόντων δεν αντιμετώπισε κανένα πρόβλημα καθώς δεν χρειάστηκαν να μεταβούν στο Νοσοκομείο / Κέντρο Υγείας και το μοναδικό πρόβλημα ήταν η αλλαγή ρούχων. Μάλιστα αποτελούσαν μέρος στολίσκου από δέκα ιστιοφόρα με τα προηγούμενα να είναι ήδη στη μαρίνα της Νάξου. Στις πρώτες δηλώσεις που έκαναν στους άνδρες του Λιμενικού σώματος ανέφεραν ότι ο καπετάνιος είχε περάσει ξανά από τις βραχονησίδες και ως εκ τούτου γνώριζε τη περιοχή και το κυριότερο ότι ο φάρος που υπάρχει στις «Αμαρίδες» λειτουργούσε κανονικά. Όμως, το ερώτημα είναι γιατί ενώ είδαν τον φάρο δεν κράτησαν την απόσταση ασφαλείας που προβλέπονταν αλλά επιχείρησαν να περάσουν κοντά; Οι πρώτες ενδείξεις μιλάνε για ανθρώπινο λάθος… Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από την τοποθέτηση φάρου στο ακρωτήριο Κράτζι της Πάρου, οι «Αμαρίδες» αποτελούσαν μεγάλο κίνδυνο για τα πλοία και στη περιοχή στο παρελθόν είχαν σημειωθεί πολλά ναυάγια.


Καρνάγιο
Αυτό όμως που πρέπει να σημειώσουμε είναι το πρόβλημα που υπάρχει με το καρνάγιο στη μαρίνα της Νάξου. Όταν το ιστιοφόρο μεταφέρθηκε εκεί με ασφάλεια γύρω στις 21:40 δυστυχώς ο φωτισμός ήταν τέτοιος που δεν επέτρεπε να γίνουν οι πρώτες ενέργειες για να διαπιστωθεί το μέγεθος του προβλήματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι επιστρατεύτηκαν τρία αυτοκίνητα για να φωτίσουν το ιστιοφόρο καθώς ο πυλώνας που υπάρχει στη περιοχή δεν είναι αρκετός. Μάλιστα, υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία με τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου κ. Μαμουζέλο στον οποίο εξέφρασαν τα παράπονά τους σχετικά με την απουσία φωτισμού, με τον πρόεδρο του ΔΛΤ να φέρεται να απαντάει «τι να κάνω; Τόσες φορές έχουμε αλλάξει φωτισμό αλλά τον καταστρέφουν». Για μία ακόμη φορά έρχεται στο φως της επικαιρότητας όχι μόνο το πρόβλημα του φωτισμού αλλά και το γεγονός ότι δεν υπάρχει ασφάλεια στο χώρο και συν τοις άλλοις πρέπει επιτέλους να γίνει εκβάθυνση της γλίστρας ώστε να μπορεί να δέχεται και ιστιοφόρα με βύθισμα μεγαλύτερο του 1,5 μέτρου. Το συγκεκριμένο ιστιοφόρο έχει βύθισμα δύο μέτρα και έτσι δεν μπόρεσε να μείνει στη γλίστρα του καρνάγιου για να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες. Το γεγονός ότι όλες οι αλλαγές είναι μέρος μελέτης που είναι προς διεκπεραίωση από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση προφανώς και δεν ικανοποιεί τους ανθρώπους του καρνάγιου οι οποίοι προσπαθούν με νύχια και δόντια να προσφέρουν υπηρεσίες σε μία μαρίνα που δέχεται συνεχώς όλο και περισσότερα πλοία… 
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου