Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2013

"Να δοθούν τα χρήματα στο αεροδρόμιο της Πάρου"



Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νάξου, Λευτέρης Στρατούρης προκαλεί με την πρότασή του «να στηρίξουμε οικονομικά την κατασκευή διεθνούς αεροδρομίου στην Πάρο αντί να «πετάξουμε» χρήματα σε μία χωρίς νόημα επέκταση στον αεροδιάδρομο της Νάξου» – Στο 9,9% η κίνηση του Σεπτεμβρίου στο 8,2% η συνολική αύξηση του πεντάμηνου Μάιος – Σεπτέμβριος όσον αφορά την ακτοπλοϊκή κίνηση 
 
του ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΛΙΑΝΟΥ

Η καλοκαιρινή περίοδος εδώ στη Νάξο αποτελεί παρελθόν. Το ένα μετά το άλλο τα ξενοδοχειακά συγκροτήματα κλείνουν και η ατμόσφαιρα σε περιοχές όπως η Μικρή Βίγλα, το Αλυκό και η Πλάκα μοιάζουν χειμερινές καθώς οι πόρτες έχουν ασφαλίσει και περιμένουν πως και πως την επόμενη περίοδο. Αντίθετα, στη Σαντορίνη ανακοινώνουν τις αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων με την ίδια σχεδόν συχνότητα καθώς το γειτονικό νησί έχει κερδίσει το στοίχημα όχι μόνο των Κινέζων που συρρέουν κατά δεκάδες για να …παντρευτούν αλλά και όσων επιθυμούσαν μία βόλτα έως την Αίγυπτο και τη Συρία. Όμως, το καλοκαίρι για τη Νάξο δεν πήγε άσχημα. Με βάση τα δεδομένα που πήραμε από το Λιμεναρχείο Νάξου (οφείλουμε ένα τεράστιο ευχαριστώ στον κελευστή του Λ/Σ Νίκο Αποστολίδη που έχει αναλάβει το ρόλο του στατιστικολόγου) η κίνηση για την περίοδο Μάιος – Σεπτέμβριος ήταν αυξημένη κατά 8,2% σε σχέση με πέρυσι καθώς αποβιβάστηκαν στο λιμάνι της Νάξου 276.500 επιβάτες ενώ αντίστοιχα την περσινή περίοδο είχαμε 255.595 επιβάτες. Συν τοις άλλοις είχαμε και εντυπωσιακή αύξηση όσον αφορά την κίνηση των πλοίων καθώς με την αρωγή του Δήμου στο συγκεκριμένο σημείο (βλ αποφάσεις ΣΑΣ) είχαμε 382 (!!) περισσότερα δρομολόγια ήτοι αύξηση της τάξης του 23% σε σχέση πάντα με την περσινή χρονιά…

Ναυάγιο
Μπορεί ο τζίρος των καταστημάτων Μαζικής Εστίασης και των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων να μην είχε θετικό απολογισμό (ας είναι καλά οι φόροι που συνεχώς αυξάνονται) όμως οι επιχειρηματίες χαμογέλασαν καθώς είδαν κίνηση στο νησί. Και με δεδομένο ότι οι περισσότεροι από τους επισκέπτες έχοντας «κοιμηθεί καλά» και «φάει ακόμη καλύτερα» αλλά και έχοντας βιώσει την Ναξιώτικη φιλοξενία είναι σχεδόν δεδομένο ότι θα τους ξαναδούμε και του χρόνου. Γιατί όχι φέρνοντας και τους φίλους τους. Πως κινήθηκε όμως και ο Σεπτέμβριος; Ο τελευταίος μήνας θεωρητικά της καλοκαιρινής περιόδου ακολούθησε κι αυτός τα στοιχεία των προηγούμενων μηνών της τουριστικής περιόδου, ήταν δηλαδή σε ανοδική τάση σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό, είχαμε αύξηση της τάξης του 9,9% (36.623 έναντι 33.326) αν και κάποιοι περίμεναν περισσότερα. Όπως αναφέρει ο πρόεδρος ξενοδόχων Νάξου κ. Λευτέρης Στρατούρης «η αλήθεια είναι ότι περιμέναμε περισσότερους. Κοιτάζαμε προς την πλευρά της… Αιγύπτου και της Συρίας ώστε να εκμεταλλευτούμε τις καταστάσεις αλλά δυστυχώς η Κρήτη κατά κύριο λόγο και στη συνέχεια η Ρόδος και η Σαντορίνη από τις Κυκλάδες πήραν τον κόσμο. Μάλιστα πρέπει να πω ότι αυτή τη στιγμή (μέσα Οκτωβρίου) τα καλά ξενοδοχεία στην Σαντορίνη δεν έχουν προσφορά κλίνης ενώ στην Κρήτη υπάρχει παύση πωλήσεων προς τα πρακτορεία από την αρχή του μήνα. Οφείλω εδώ να αποκαλύψω ότι μπήκαμε κι εμείς στη μάχη για να διεκδικήσουμε μερίδιο από τη συγκεκριμένη αγορά για τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, ήρθαμε σε αρχική συμφωνία για 4.500 κλίνες ανά εβδομάδα μέσω Κρήτης όμως η έλλειψη επικοινωνίας και η αδυναμία να έχουμε μικρή συγκέντρωση όσον αφορά τη διασπορά κλινών οδήγησε σε ναυάγιο».

Έλληνες
Ποια ήταν η άποψή του όσον αφορά την συνολική εικόνα του φετινού καλοκαιριού με δεδομένο ότι είναι από τους πλέον αρμόδιους για να δώσει απαντήσεις; «το βασικό πρόβλημα ήταν η κίνηση μέσω των πλοίων που είχαν επικοινωνία με τα διεθνή αεροδρόμια Σαντορίνης και Μυκόνου ήτοι τα Naxos Star και Alexander που άγγιξε συνολικά το 11% κι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τόσο στην αρχή της περιόδου (έως τα μέσα Ιουνίου) όσο και στο τέλος (από τις 25 Αυγούστου) τα ταξιδιωτικά πρακτορεία από το εξωτερικό ουσιαστικά δεν λειτουργούσαν με αποτέλεσμα η κίνηση να είναι μειωμένη από το εξωτερικό. Και βέβαια αυτό το κενό δεν καλύφθηκε από τη στιγμή που δεν υπήρχαν έξτρα θέσεις στις πτήσεις στη γεμάτη περίοδο. Πρέπει να σημειώσουμε ότι η κίνηση όσον αφορά τους ξενοδόχους ήταν καλή από το 2ο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου έως τις αρχές Σεπτεμβρίου χάρη στους Έλληνες και όπως έχω τονίσει και παλαιότερα αυτό οφείλεται κυρίως στον Αρναούτογλου, την ΕΑΣ Νάξου και τις προσφορές μέσα από πακέτα που έκανε η Ένωση Ξενοδόχων. Αντίθετα, στο εξωτερικό δεν έγινε καμία κίνηση. Εάν δαπανούσαμε το 15% της ενέργειας που έπεσε στο εσωτερικό για το εξωτερικό τότε θα απορροφούσαμε ακόμη μεγαλύτερη μερίδιο από την αγορά. Δυστυχώς ενώ γύρω μας έβρεχε ευρώ εμείς καθισμένοι κάτω από την πέργκολα απολαμβάναμε την θέα. Ο τζίρος βέβαια όσον αφορά τους ξενοδόχους ήταν μικρότερος σε σχέση με πέρυσι κι αυτό οφείλεται όχι μόνο στο γεγονός ότι υπήρχε αύξηση φόρων αλλά και στην απόφασή μας να κρατήσουμε το ίδιο προσωπικό (δεν υπήρξε μείωση προσωπικού), το ίδιο καθεστώς όσον αφορά τους μισθούς ενώ απορροφήσαμε και όλο το ελεύθερο δυναμικό που υπήρχε».

Τούρκοι
Εδώ οφείλουμε να σημειώσουμε ότι η Νάξος διαθέτει περίπου 34.500 κλίνες οι οποίες τα δύο τελευταία χρόνια είναι σταθερές, καθώς δεν έχουν γίνει μεγάλες αλλαγές. Κυρίως έχει καταλύματα 1 -2 αστέρων (έως και 20 δωμάτια) ενώ υπάρχουν πολλά και καλά ξενοδοχεία σε επίπεδο 3 -4 – 5 αστέρων. Μάλιστα ενόψει της νέας χρονιάς ο κ. Στρατούρης αναφέρει ότι «η ζήτηση είναι μεγάλη για του χρόνου και ελπίζουμε ότι θα έχουμε οφέλη και από το μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψε ο Έλληνας πρωθυπουργός πρόσφατα με τον ισραηλινό ομόλογό του. Οι Ισραηλινοί είναι από τους καλύτερους πελάτες. Όπως επίσης και οι Τούρκοι, όμως στην περίπτωσή τους ελπίζουμε ότι θα γίνει πράξη η πρόθεση της κυβέρνησης να επεκτείνει και στις Κυκλάδες το μέτρο για την Visa. Τα περισσότερα νησιά στο Ανατολικό Αιγαίο είχαν αύξηση της τάξης του 100% όσον αφορά τους Τούρκους επισκέπτες που έχουν αρκετά κοινά με τους Έλληνες όσον αφορά τις διακοπές τους. Και θα φάνε καλά και θα αγοράσουν προϊόντα από την τοπική κοινωνία και γενικά θα δώσουν πνοή όπου κι εάν ταξιδέψουν».

Πρόταση
Από τον κ. Στρατούρη όμως ζητάμε την τοποθέτησή του όσον αφορά την επόμενη ημέρα για το αεροδρόμιο καθώς οι φήμες σχετικά με τα λουκέτα ή τις επεκτάσεις καλά κρατούν. Και η άποψή του καθόλα σεβαστή προκαλεί εντύπωση γιατί είναι μία διαφορετική κατάθεση που ενδεχομένως καλό θα είναι να την λάβουν σοβαρά υπόψη τους όλοι. Κι αυτό γιατί προέρχεται από έναν άνθρωπο που λόγω θέσης έχει γνώση για την συμπεριφορά των επισκεπτών. «Ακούγεται ότι η επέκταση του αεροδιαδρόμου θα αποτελέσει ένα από τα προεκλογικά ατού του κ. Μαργαρίτη. Αυτό όμως που θέλω να τονίσω είναι ότι στη Πάρο αυτό τον καιρό κατασκευάζεται μέσω ΕΣΠΑ ένα νέο αεροδρόμιο με διάδρομο στα 1400 μέτρα και εμείς θα κάνουμε επέκταση κατά 300 μέτρα και θα πάμε στα 1200. Και τα δύο αεροδρόμια με τους αεροδιαδρόμους αυτούς δεν έχουν μέλλον. Εμείς θα καταφέρουμε να έχουμε τα 70αρια της Aegean και τα 50αρια charter από το εξωτερικό με τις αποσκευές των επιβατών καθώς έως σήμερα όπως όλοι γνωρίζουν, οι επιβάτες έρχονται με το αεροπλάνο και οι αποσκευές τους με πλοίο που μπορεί να καθυστερήσουν μία ή δύο ημέρες αλλά αυτό είναι κάτι που το έχουν αποδεχτεί οι ξένοι. Αυτό λοιπόν που εγώ προτείνω είναι να πάρουμε τα χρήματα για την επέκταση του αεροδρομίου μας και να τα σπρώξουμε στο αεροδρόμιο της Πάρου ώστε να μεγαλώσει αυτό και να φτάσει στα 1750 μέτρα (θα γίνει αυτόματα 1ης κατηγορίας) ώστε να σωθούμε αμφότεροι ως προορισμοί και να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί στους νέους προορισμούς που δημιουργούνται καθημερινά τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας»

Ανάπτυξη
Και ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων συνεχίζει «με την πρόταση αυτή θα έχουμε όλα τα οφέλη από ένα μεγάλο αεροδρόμιο και θα μηδενίσουμε τις ζημιές. Με την πρόταση αυτή βέβαια δεν λέω να κλείσουμε το δικό μας αεροδρόμιο. Προς Θεού. Απλώς τονίζω ότι με μία επέκταση της τάξης των 300 μέτρων δεν κερδίσουμε τίποτα ουσιαστικό και αντίθετα καταδικάζουμε δύο γενιές ναξιωτών καθώς δεν θα γίνουν για πολλά ακόμη χρόνια αναπτυξιακά έργα στο νησί μας. Με το διεθνές αεροδρόμιο στη Πάρο και με την περιφέρεια να έχει δώσει δύο άδειες (σκοπιμότητες) για δρομολόγηση παντόφλας από την Αγία Άννα προς την Πάρο αμέσως οι ξενοδόχοι με τα λεωφορεία τους θα μπορούν να μεταφέρουν σε μικρό χρονικό διάστημα τους επιβάτες από τα ξενοδοχεία στο αεροδρόμιο και το αντίστροφο. Βέβαια εάν κάποιος κάνει ένα γκάλοπ στη Νάξο σχετικά με το εάν πρέπει να δώσουμε τα χρήματα στους Παριανούς, το αποτέλεσμα θα είναι αρνητικό, αλλά θα πρέπει να δούμε όλη την εικόνα. Μόνο μέσα από μία τέτοια κίνηση η Νάξος έχει πιθανότητες σωτηρίας και παραμονής με αξιώσεις στον τουριστικό χάρτη. Κανείς δεν θα δώσει για 3η φορά χρήματα για ένα αεροδρόμιο που δυστυχώς δεν έχει έσοδα. Και με την επέκταση στα 1200 μέτρα το ουσιαστικό κέρδος για τον τουρισμό είναι σχεδόν ανύπαρκτο. Βλέπετε αυτή τη στιγμή μπορεί η Νάξος σε σχέση με τη Σαντορίνη ή τη Μύκονο να έχει φθηνότερα δωμάτια αλλά το κόστος μετακίνησης είναι τεράστιο με αποτέλεσμα οι tour operators να φεύγουν ο ένας μετά τον άλλο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η TUI που πλέον έχει αφαιρέσει όλα της τα πακέτα από τις Κυκλάδες με εξαίρεση τη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Με μεγάλο αεροδρόμιο δύσκολα θα βγούμε από το κάδρο της ανάπτυξης ακόμη κι εάν συνεχιστεί η κρίση. Και συν τοις άλλοις οι επιχειρηματίες είναι αυτοί σε συνεργασία με την τοπική κοινωνία που βάζουν τους κανόνες του … παιχνιδιού. Δεν μπορεί πχ ένα πρακτορείο να επιβάλει τους όρους του σε μία κοινωνία όσον ισχυρό κι εάν είναι. Κάτι που φάνηκε στην περίπτωση των all inclusive όπου ένα μόνο ξενοδοχείο ακολουθεί αυτή την τακτική»

Ταφόπλακα
Και στον επίλογο της πρότασής του που έχει σαφή αναφορά στη προσπάθεια που έγινε στην αρχή της προηγούμενης χρονιάς για συνεργασία σε όλους τους τομείς με την Πάρο σε μία μορφή «Παροναξίας» τονίζει ότι «μέσα από την κατασκευή ενός πραγματικά μεγάλου αεροδρομίου στη Πάρου θα έχουμε επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και καλύτερης ποιότητας τουρίστες. Αντίθετα, θα πεθάνει η ελπίδα για ανάπτυξη και η επέκταση του αεροδρομίου της Νάξου στα 1200 μέτρα θα λειτουργήσει ως ταφόπλακα στον τουρισμό. Τα χρήματα πλέον είναι περιζήτητα στην αγορά. Πέφτουν από το κράτος ή την Ευρωπαϊκή Ένωση με το σταγονόμετρο και οφείλουμε να κάνουμε την καλύτερη δυνατή διαχείριση. Και μέσα από οργάνωση να επιλέξουμε τις καλύτερες δυνατές επιλογές».. Και εδώ ίσως να μπαίνει η πρόταση που είχε καταθέσει πριν από έναν περίπου χρόνο ο Δήμαρχος Πάρου κ. Βλαχογιάννης για… ανταλλαγή βοήθειας μέσα στο πνεύμα συνεργασίας. Να τους βοηθούσαμε για να μεγαλώσουμε ακόμη περισσότερο το αεροδρόμιο που φτιάχνουν και σε αντάλλαγμα να μας βοηθήσουν τόσο στο θέμα του Νοσοκομείου όσο και στο θέμα του λιμανιού με τη δημιουργία κόμβου που θα λειτουργούσε στο κέντρο των Κυκλάδων ενώνοντας Βορρά και Νότο…

Κίνηση Σεπτεμβρίου
Χρονιά           επιβάτες        μεταβολή
2002   49.678
2003   43.002 -13,4%
2004   39.768 -7,5%
2005   41.806 5,1%
2006   44.826 7,2%
2007   43.955 -1,9%
2008   41.154 -6,4%
2009   40.525 -1,5%
2010   35.881 -11,5%
2011   40.157 11,9%
2012   33.326 -17%
2013   36.623 9,9%

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου