Παρασκευή 17 Μαΐου 2013

Φοβού την αντίδραση των νησιωτών



Στο συναίσθημα πόνταρε ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Μαχαιρίδης μιλώντας στην ημερίδα για το ακτοπλοϊκό Δίκτυο των Κυκλάδων – Σύνδεση με Κρήτη και Σύρο ζήτησε ο Δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων – Οι προτάσεις τη περιφέρειας μέσω του κ. Πουσσαίου – «Δεν δέχομαι παράπονα από τους Κυκλαδίτες» τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ κ. Σακέλλης – Τι ζήτησαν οι Δήμαρχοι των Δυτικών Κυκλάδων – Στις 11 το πρωί στο Δημαρχιακό Μέγαρο η συνεδρίαση του ΣΑΣ

Σήμερα είναι η μεγάλη ημέρα όπου και θα κριθεί το τι θα συμβεί στον ακτοπλοϊκό χάρτη της Ελλάδας για το καλοκαίρι που μας έρχεται.
 Οι κόντρες αναμένεται να είναι αρκετές ενώ και η Νάξος θέλει να παίξει το ρόλο της όσον αφορά τα θέματα που έχει ζητήσει και μάλιστα χθες στην Σχολή Ουρσουλινών έγιναν γνωστά διά στόματος του Δημάρχου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κ. Μαργαρίτη. Όχι ότι δεν τα ξέραμε. Αλλά είναι καλό να ακούγονται ώστε να γνωρίζουμε τι ζητάμε…. Πριν όμως οι πλοιοκτήτες και οι αρμόδιοι φορείς απουσία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ Μουσουρούλη (είναι σε ταξίδι για …δουλειές στην Κίνα) καθίσουν στο «στρογγυλό τραπέζι» της αίθουσας συνεδριάσεων του Δημαρχιακού Μεγάρου στις 11 το πρωί (οι αποφάσεις θα ληφθούν κεκλεισμένων των θυρών) καλό είναι να δούμε τι έγινε χθες στην ημερίδα για το ακτοπλοϊκό Δίκτυο των Κυκλάδων που διοργανώθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με τη συνεργασία του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, εξού και η παρουσία του Δημάρχου κ. Μαργαρίτη αλλά και του αρμόδιου αντιδήμαρχου κ. Λιανού. Πραγματοποιήθηκε στην κεντρική αίθουσα της πρώην Σχολής Ουρσουλινών στο Κάστρο της Χώρας Νάξου και το παρών έδωσαν οι περισσότεροι αρμόδιοι φορείς σε θέματα ναυτιλίας με επικεφαλής τον γενικό γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Αθανάσιο Μπούσιο που είχε και το ρόλο του συντονιστή. Από τους βουλευτές που κλήθηκαν το παρών έδωσε μόνο ο κ. Συρμαλένιος (ΣΥΡΙΖΑ) όπως ήταν λογικό ήταν στη θέση του ο Περιφεριάρχης κ. Μαχαιρίδης οι εκπρόσωποι του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Μιχάλης Σακέλλης, ο πρόεδρος Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων, Γ.Τελώνης ενώ αναμένεται σήμερα ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Σπιλάνης….Παρόντες αρκετοί ακόμη αιρετοί αλλά και φορείς της Νάξου που ήθελαν να πάρουν μία γεύση από …ημερίδα από το ακτοπλοϊκό.

Θεωρία
Τι ειπώθηκε; Εάν σας λέγαμε ότι έμοιαζε η όλη εκδήλωση με μία ωραία έκθεση ιδεών δεν θα ήταν και πολύ μακριά από την αλήθεια. Άλλωστε το μεγαλύτερο μέρος της εκδήλωσης είχε να κάνει με την… θεωρία. Με τα προβλήματα δηλαδή που αντιμετωπίζει σήμερα η ακτοπλοΐα και τις πιθανές λύσεις που μπορούν να δοθούν πάντα υπό το πρίσμα των ανθρώπων που ζουν στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα. Και βέβαια αυτά τα «θέλω» μας δεν είναι απαραίτητο ότι μπορούν να γίνουν πραγματικότητα καθώς υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες… Ο κ. Συρμαλένιος πήρε πρώτος το λόγο και έκανε παρέμβαση όπως την χαρακτήρισε αναφέροντας ουσιαστικά το τι έγινε στην Ελληνική Βουλή λίγο πριν το ψήφισμα του τελευταίου νομοσχεδίου για την Ναυτιλία και επέμεινε ότι η ακτοπλοΐα στο σύνολό της θα πρέπει να κινείται υπό την ομπρέλα του κράτους όπως γίνεται κυρίως στις Σκανδιναβικές χώρες.

Σύνδεση
Ο κ. Μαχαιρίδης επέλεξε να κεντρίσει το ενδιαφέρον των ακροατών ποντάροντας στο συναίσθημα. Δυναμικός από το βήμα έφερε ως παράδειγμα με το καλημέρα τα δρώμενα στη Γερμανία όπου υπάρχει σύνδεση των συγκοινωνιών (ακτοπλοΐα, ΚΤΕΛ, τραίνα, αεροδρόμια) με σημείο αναφοράς το Κίελο, τον έλεγχο των οποίων έχει το Λιμενικό Ταμείο και είναι μία ιδιαίτερα κερδοφόρα επιχείρηση. Τόνισε δις ότι η ακτοπλοΐα θα πρέπει να είναι εσαεί επιδοτούμενη και αναφέρθηκε στο γεγονός ότι το Νότιο Αιγαίο είναι ο χώρος όπου αναπτύσσεται το μεγαλύτερο μέρος των επισκεπτών όταν έρχονται στην Ελλάδα «περίπου 10 εκατομμύρια κινούνται στο Νότιο Αιγαίο εκ των οποίων οι 6-7 εκατομμύρια είναι αλλοδαποί. Στην οικονομία το Νότιο Αιγαίο προσφέρει περίπου το 40%». Απαίτησε όπως υπάρχει σταθερή και μόνιμη σύνδεση των νησιών του Νοτίου Αιγαίου με Πειραιά – Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο αλλά ξέρει ότι «δυστυχώς κάθε υπουργείο έχει το δικό του βιλαέτι και ο κάθε υπουργός τραβάει το δικό του δρόμο και δεν υπάρχει συνοχή και συνεργασία»…

Στοιχειώδη
 Και με βροντώδη φωνή τόνισε «Φτάσαμε στο σημείο να διεκδικούμε τα στοιχειώδη, τη σύνδεση των νησιών με την έδρα της περιφερειακής ενότητας (πρώην Επαρχείο), της πρωτεύουσας του νομού της Περιφέρειας και της πρωτεύουσας της χώρας, τα συχνά δρομολόγια καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, σταθερά τον χειμώνα και αυξημένα το καλοκαίρι για τη διευκόλυνση του Τουρισμού, που είναι ο βασικός πυλώνας της οικονομίας». Και θα ήθελε κάποια στιγμή να δει «τους αρμόδιους φορείς να φορούν το κοστούμι του επαρχιώτη και να βρεθούν απέναντι στους νησιώτες» με την έννοια ότι δεν μπορεί κανείς να κατανοήσει τις αντικειμενικές δυσκολίες που έχει ένας νησιώτης όταν δεν υπάρχει συγκοινωνία. Είπε δε «Τα νησιά του Αιγαίου είναι μονάκριβα αλλά και ακριβά τόσο για τον νησιώτη όσο και για την πολιτεία» Ενώ πριν καταλήξει αναρωτήθηκε γιατί «βλέπουν κάποιοι το Αιγαίο σαν εξορία; Που είναι οι γιατροί; Γιατί δίνουμε το δικαίωμα στους Τούρκους να μας μιλούν για θέματα υγείας στο Αιγαίο;» και στην κορύφωση της ομιλίας του ανέφερε «ο νησιώτης θα αντιδράσει αλλά δεν ξέρουμε ποια μορφή θα έχει αυτή η αντίδραση. Θα είναι ήπια; Θα είναι πολιτισμένη; Όταν θα φτάσει στα όρια του και θα παλεύει για την επιβίωση, τότε κανείς δεν ξέρει ποια θα είναι η αντίδραση. Και καλό θα είναι η κυβέρνηση να ρίξει μία ματιά»…

Αίτημα
Στη συνέχεια πήρε το λόγο ο κ. Μαργαρίτης, ο οποίος ως οικοδεσπότης αναφέρθηκε στην νησιωτικότητα και τη σημασία που έχει για τους κατοίκους των νησιών παραλληλίζοντας το πλοίο και την ακτοπλοϊκή γραμμή με την εθνική οδό στην ηπειρωτική Ελλάδα. Τόνισε ότι μιλάμε για ένα δημόσιο αγαθό που αποτελεί τον βασικό όρο επιβίωσης ειδικά για τους κατοίκων των μικρών νησιών και επέμεινε στην χορήγηση κινήτρων (βλ μείωση ΦΠΑ) ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα. Παράλληλα αναφέρθηκε στην ανάγκη της καλύτερης ενδοεπικοινωνίας εντός Κυκλάδων κυρίως με τα αεροδρόμια και κατέθεσε ουσιαστικά το αίτημα της Νάξου όπου ζητάει δύο φορές την εβδομάδα σύνδεση με Ηράκλειο μέσω του δρομολογίου του High Speed 5 που ξεκινάει τον ερχόμενο Ιούνιο. Επίσης σύνδεση σε συχνή βάση με τη Σύρο ώστε να καλύπτονται θέματα υγείας και διοίκησης ενώ παραπονέθηκε ότι φέτος δεν θα υπάρχει η σύνδεση με Άνδρο που είχαμε τα δύο προηγούμενα χρόνια. Και βέβαια πρέπει να είναι γνωστά τα δρομολόγια καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς για να μπορεί να γίνεται καλύτερη οργάνωση από τους επισκέπτες.

Προτάσεις
Ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων κ. Πουσσαίος ουσιαστικά μετέφερε τις προτάσεις της περιφέρειας για μία ιδεατή συγκοινωνιακή σύνδεση των νησιών των Κυκλάδων τόσο μεταξύ τους όσο και με τα μεγάλα κέντρα (Πειραιά – Θεσσαλονίκη – Κρήτη) με σημείο αναφοράς τα αεροδρόμια αλλά και τα υδατοδρόμια, τα οποία έχουν πάρει το …πράσινο φως από την Κυβέρνηση. Αναφέρθηκε στην αντιμετώπιση του κράτους όσον αφορά τις συγκοινωνίες στην ηπειρωτική Ελλάδα λέγοντας ότι «μόνο για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ πέρυσι το κράτος έδωσε 425 εκατομμύρια ευρώ όταν στην Ακτοπλοΐα έδωσε μόλις 94,5 και τα επόμενα δύο χρόνια θα υπάρξουν περικοπές ύψους 12 εκατομμυρίων ευρώ. Μίλησε για την απώλεια του «Άρτεμις» και τα προβλήματα που δημιούργησε εντός των Κυκλάδων ενώ από τις προτάσεις που κατέθεσε συγκρατούμε το αίτημα για σύσταση ακτοπλοϊκής εταιρίας από την περιφέρεια με απόκτηση πλοίων, την χρηματοδότηση των γραμμών από τα έσοδα των Σιδηροδρόμων, την δρομολόγηση πλοίων ΡΟ-ΡΟ για μεταφορά φορτηγών, το πλοίο ασφαλείας όταν υπάρχει απεργία, τη σύνδεση αεροπλάνων και υδροπλάνων και βέβαια την δυνατότητα να υπάρχει σύνδεση ανάμεσα στα νησιά με σημείο αναφοράς τη μικρότερη δυνατή απόσταση ώστε να μειώνεται το κόστος (βλ Νάξος – Πάρος από την Αγία Άννα στον Αμπελά).

Ιεράρχηση
Ο κ. Γράτσος, πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου στάθηκε κυρίως στην ανάγκη του συστήματος και του τρόπου σκέψης αλλά …χθες. Τόνισε ότι πρέπει να γίνει ο καλύτερος δυνατός σχεδιασμός και απόρησε γιατί θέματα που έχουν λύσει χρόνια τώρα οι αεροπορικές εταιρίες με τη σύνδεση σε περιοχές δεν μπορούν να κάνουν και οι ακτοπλοϊκές εταιρίες με την ομπρέλα της κυβέρνησης. Και ανέφερε ότι άμεση προτεραιότητα πρέπει να είναι η καταγραφή των αναγκών και η σωστή ιεράρχηση τους γιατί σε διαφορετική περίπτωση δεν θα μπορέσει να βρεθεί πραγματική λύση. Και βέβαια από τη κουβέντα δεν θα μπορούσε να λείπει ο κ. Σακέλλης, πρόεδρος του  Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) που στον επίλογο της κουβέντας του έδωσε και απαντήσεις πάνω σε αιτήματα ή προτάσεις που ακούστηκαν…

Βόμβα
Ο κ. Σακέλλης ανέφερε ότι το 98% των πλοίων σήμερα είναι κάτω των 10 ετών και το μεγαλύτερο πρόβλημα που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι στη γραμμή της Ικαρίας – Σάμου που χρειάζεται ιδιαίτερος σχεδιασμός. Ανέφερε ότι πρέπει να υπάρχει περιορισμός απαιτήσεων από την Τοπική Αυτοδιοίκηση ενώ σε αντιπαραβολή με τα προβλήματα σε Δωδεκάνησα, Βόρειο Αιγαίο είπε «δεν δέχομαι παράπονα από τους Κυκλαδίτες. Είναι ιδιαίτερα προνομιούχοι σε σχέση με τους υπόλοιπους ενώ η σύνδεση με τις Μικρές Κυκλάδες θα πρέπει να αποτελέσει τον μπούσουλα για την ακτοπλοΐα που ανασχεδιάζεται». Αναγνώρισε ότι υπάρχει πρόβλημα με την έγκαιρη ενημέρωση των δρομολογίων κι αυτό οφείλεται όπως τόνισε κυρίως στην δρομολόγηση την καλοκαιρινή περίοδο των high speed. Ζήτησε να στηριχτεί η ακτοπλοΐα γιατί «δεν πρέπει να χάσουμε ότι έχουμε» και τόνισε ότι σήμερα η ακτοπλοΐα είναι μία βόμβα καθώς έχει χασούρα 900 εκατομμύρια από το 2009 με μία σημαντική αύξηση κόστους σε συνδυασμό με την μείωση των μετακινήσεων τόσο εντός όσο κι εκτός ελληνικών γραμμών. Μάλιστα έφερε ως παράδειγμα το Blue Star Naxos λέγοντας ότι για να καλύπτει το κόστος πετρελαίου του θα πρέπει να μεταφέρει σε κάθε ταξίδι 1200 επιβάτες.

ΚΤΕΛ
Τόνισε ότι πρέπει να επιδοτηθούν με κάποιο τρόπο τα καύσιμα από την κυβέρνηση, τόνισε ότι «θα βγάλουμε το καλοκαίρι αλλά από τον Σεπτέμβριο και μετά δεν ξέρω τι θα γίνει» Πρότεινε όπως η γραμμή Σάμου – Ικαρίας να γίνει επιδοτούμενη, καυτηρίασε τη στάση της κυβέρνησης που όταν κερδίζει η ακτοπλοΐα θέλει κέρδη και όταν χάνει την θεωρεί ιδιωτική επιχείρηση που πρέπει η ίδια να καλύψει την χασούρα. Αναφέρθηκε στις κυβερνητικές υποσχέσεις για μείωση ΦΠΑ κι άλλες φοροαπαλλαγές που όμως δεν έγιναν ποτέ και πρόσθεσε ότι «αυτό που δεν κατανοούν είναι ότι εάν καταρρεύσει η ακτοπλοΐα θα καταρρεύσει και η οικονομία και ο τουρισμός»… Τόνισε δε και τα παράξενα της ελληνικής επικράτειας με τα διπλά λιμάνια σε Αμοργό, Ικαρία και Σάμο «λες και είμαστε το ΚΤΕΛ» την ανάποδη ράμπα στο νέο λιμάνι της Ρόδου και το γεγονός ότι δεν μπορεί το πλοίο της γραμμής να πιάσει το λιμάνι της Καλύμνου.  Τέλος, τόνισε ότι ως μέλος της Blue Star ήθελε να φτιάξει τα δύο νεότευκτα πλοία της εταιρίας στα ναυπηγία του Σκαραμαγκά αλλά δυστυχώς κανείς δεν μπορούσε να εγγυηθεί ότι θα έπαιρναν πίσω τα χρήματά τους σε περίπτωση που υπήρχε κάποιο πρόβλημα….

Παλαιότητα
Πρέπει να σημειώσουμε ότι με επιστολή τους οι Δήμαρχοι των Δυτικών Κυκλάδων (Μήλου, Σερίφου, Σίφνου και Κιμώλου) αναφέρθηκαν στα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Δυτικές Κυκλάδες, τόσο στη σύνδεση των νησιών με τον Πειραιά, όσο και στη σύνδεσή τους με τα υπόλοιπα νησιά. Οι δήμαρχοι, Γεράσιμος Μαγκανιώτης-Κιμώλου, Γεράσιμος Δαμουλάκης-Μήλου, Αντώνης Αντωνάκης-Σερίφου και Ανδρέας Μπαμπούνης-Σίφνου, επισημαίνουν ότι η μη έγκαιρη δημοσιοποίηση των δρομολογίων αποτελεί μεγάλο πρόβλημα και ανασταλτικό παράγοντα στις κρατήσεις, ενώ τονίζουν ότι το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών των Δυτικών Κυκλάδων με τον Πειραιά και τα νησιά του νομού έχει μεγεθυνθεί ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα. Επιπλέον, υπογραμμίζουν, ότι τα δρομολόγια μειώθηκαν κατά πολύ το χειμώνα. Σημαντική είναι η επισήμανση και για την παλαιότητα των πλοίων με τα οποία εξυπηρετούνται οι Δυτικές Κυκλάδες.
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου