Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2011

Παιχνίδια με τον τουρισμό

Από την περασμένη Κυριακή άρχισαν να παρατηρούνται προβλήματα στις συγκοινωνίες και τις μετακινήσεις με πλοία καθώς υπήρχαν αλλαγές στα δρομολόγια. Η και απαγορεύσεις που αρχικά μεταφράστηκαν ως μηχανικά προβλήματα. Όπως στην περίπτωση του άλλοτε διάσημου στη Νάξο «Αγίου Γεωργίου» ή του «Express Scopelitis» που αποτελεί άλλωστε και σημείο αναφοράς για τις Μικρές Κυκλάδες. Όμως το μέτρο των απαγορεύσεων απόπλου επεκτάθηκε και πήρε τη μορφή …καταιγίδας.
Το ένα μετά το άλλο τα πλοία έδεναν και κανείς ουσιαστικά δεν γνώριζε το λόγο. Και το κυριότερο έδεναν πλοία που είτε κάλυπταν εσωτερικές μετακινήσεις όπως ο «Skopelitis» (βλ Μικρές Κυκλάδες) είτε μονοήμερες κρουαζιέρες όπως το Alexander ή το Naxos Star που βρέθηκαν δεμένα το πρωί της Τρίτης μετά από την σχετική ειδοποίηση από το Λιμεναρχείο Νάξου…
Η κυβέρνηση
Ο λόγος; Όχι βέβαια τα μποφόρ. Αλλά τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας που είχαν εκδοθεί από τον Ρώσο Νηογνώμονα (ποιο σωστά από το γραφείο του στον Πειραιά), τα οποία με καθυστέρηση μηνών αποδείχτηκαν τι; Σύμφωνα με το υπουργείο Προστασίας είναι «πλαστά» ενώ σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, «μη έγκυρα»… Και γι’ αυτούς που ξέρουν και δη τους πλοιοκτήτες που πληρώνουν άλλωστε και το κόστος από την εξέλιξη αυτή «απλά η ανικανότητα του Ελληνικού κράτους να αναλάβει για μία ακόμη φορά την ευθύνη των επιλογών του με την κατάργηση του Υπουργείου Ναυτιλίας αλλά και του Έλληνα Νηογνώμονα». Και οι υπεύθυνοι; Για μία ακόμη φορά …κρυμμένοι πίσω από δεκάδες δικαιολογίες. Ο υπουργός Ανάπτυξης Μ. Χρυσοχοϊδης,  με δηλώσεις του το βράδυ της Τρίτης, έκανε γνωστό πως η ελληνική κυβέρνηση προχώρησε σε καταγγελία του Ρωσικού Νηογνώμονα σε όλους τους αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς και ταυτόχρονα σε διακοπή της σύμβασής του, σε πρώτη φάση για ένα μήνα, ώστε να αναλάβει τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη σύμβασή του. Αλλά δεν έδωσε λύση στα δεκάδες προβλήματα που δημιουργούνται είτε με τον τουρισμό και τους αποκλεισμούς τουρίστες ή αυτούς που μένουν σε νησιά χωρίς ανταπόκριση είτε με τα νησάκια όπως οι Μικρές Κυκλάδες, είτε στα Δωδεκάνησα (Σύμη, Νίσυρο) που βιώνουν ημέρες Κατοχής γιατί πολύ απλά δεν εφοδιάζονται με τρόφιμα, νερό ή και καύσιμα. Α συγνώμη τους σκέφτηκε το ελληνικό κράτος καθώς όπως αναφέρει ο κ. Χρυσοχοίδης «Επειδή πάνω απ’ όλα βάζουμε την ασφάλεια των πολιτών, την αξιοπλοΐα των πλοίων και την προστασία του περιβάλλοντος, είναι μονόδρομος για εμάς η άμεση ακινητοποίηση των πλοίων αυτών. Οι υπηρεσίες του Υπουργείου έλαβαν εντολή και δουλεύουν σε 24ωρη βάση ώστε να διευθετηθεί το πρόβλημα και πολύ σύντομα να δοθούν οι απαραίτητες πιστοποιήσεις. Για το λόγο αυτό, έχουμε ήδη λάβει τη σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για να ενεργοποιήσουμε τις διαδικασίες έκτακτης επιθεώρησης πλοίων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου, με την υποστήριξη εξωτερικών επιθεωρητών."
Ναυάγιο
Τι έγινε με λίγα λόγια; Όλα ξεκίνησαν την 1η Σεπτεμβρίου 2010 όταν και διακόπηκε η λειτουργία του Ελληνικού Νηογνώμονα γιατί δεν είχε εναρμονιστεί με τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα πλοία που ήταν υπό τον Ελληνικό Νηογνώμονα είχαν να διαλέξουν ανάμεσα στον Αμερικανικό, Αγγλικό, Ιταλικό και Ρωσικό, επέλεξαν τα περισσότερα το ρώσικο γιατί πολύ απλά είχε το μικρότερο κόστος… Από εκεί και πέρα, φτάσαμε στον Μάιο του 2011 όταν υπήρξαν ανώνυμες καταγγελίες προς το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, οι οποίες αφορούσαν την έκδοση πλαστών πιστοποιητικών κλάσης από το γραφείο του Ρωσικού Νηογνώμονα στον Πειραιά για επιβατηγά-οχηματαγωγά και επιβατηγά-τουριστικά πλοία. Η έρευνα στη χώρα μας ξεκίνησε, αλλά ταυτόχρονα προέκυψε θέμα και στη Ρωσία, μετά το ατύχημα που συνέβη τον Ιούλιο στον ποταμό Βόλγα, με το τουριστικό ποταμόπλοιο που βυθίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά, με αποτέλεσμα να πνιγούν δεκάδες άνθρωποι, ανάμεσά τους και πολλά παιδιά.  Όπως έγινε γνωστό από το υπουργείο, ο πρωθυπουργός της Ρωσίας Β. Πούτιν, αμέσως μετά το πολύνεκρο ατύχημα, έδωσε εντολή να ελεγχθεί ο Ρωσικός Νηογνώμονας και αν χρειαστεί, ν' αλλάξει και η διοίκησή του. Κάτι που έγινε και η καινούργια που ανέλαβε ξεκίνησε ελέγχους σε όλα τα γραφεία με τα οποία συνεργαζόταν, ανάμεσα σε αυτά και του Πειραιά.
Μόνο 14 έγκυρα
Τότε διαπιστώθηκε και το πρόβλημα, καθώς ανακάλυψαν ότι τα πιστοποιητικά κλάσης που είχαν εκδοθεί για 16 πλοία με ελληνική σημαία ήταν μη έγκυρα και αμέσως προέβησαν στην άρση εξουσιοδότησης του γραφείου στον Πειραιά. Την ίδια ώρα, οι ιδιοκτήτες κάποιων ημεροπλοίων που έχουν ακινητοποιηθεί, οι οποίοι βρέθηκαν προχθές στο υπουργείο για να διαμαρτυρηθούν, υποστηρίζουν ότι είναι καθ' όλα νόμιμοι, στράφηκαν στο Ρωσικό Νηογνώμονα αναγκαστικά, γιατί δεν μπορούσαν να πάνε στον Ελληνικό λόγω αναστολής της λειτουργίας του, κατέβαλαν το αντίτιμο για την επιθεώρηση και τώρα βρίσκονται μπροστά σ' ένα τεράστιο πρόβλημα. Για την έκδοση ενός πιστοποιητικού κλάσης όπως αυτά που εξέδιδε το ρωσικό γραφείο στον Πειραιά, τα ποσά κυμαίνονται από 20.000 έως 40.000 ευρώ για μικρά πλοία και φτάνουν στα 180.000 έως 200.000 ευρώ για τα μεγαλύτερα. Αποτελεί επίσης ερωτηματικό πόσα πλοία ανήκουν στον Ρώσο Νηογνώμονα καθώς η λίστα έχει γίνει λάστιχο. Από 16 την Κυριακή φτάσαμε στα 110 την Τρίτη εκ των οποίων μόνο τα 14 αναγνωρίζονται ως έγκυρα, ενώ τα υπόλοιπα χαρακτηρίζονται ως ψευδή (!)  Τα περισσότερα δε απ αυτά είναι μικρά επιβατηγά οχηματαγωγά και τουριστικά πλοία που διενεργούν ημερήσιες κρουαζιέρες,
Αποκλεισμός
Πριν από δύο ημέρες, ο προϊστάμενος της εισαγγελίας Πρωτοδικών Πειραιά παρήγγειλε στην υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος να συνεχιστεί η διενέργεια της προκαταρκτικής εξέτασης για τη διερεύνηση, προς κάθε κατεύθυνση και εμπλεκόμενη υπηρεσία, τέλεσης αδικημάτων κακουργηματικής φύσης (πλαστογραφία, ηθική αυτουργία σε πλαστογραφία, παθητική-ενεργητική δωροδοκία, παράβαση καθήκοντος, σύσταση εγκληματικής οργάνωσης, νομιμοποίηση εγκληματικών εσόδων και ενδεχομένως κακουργηματική απάτη), που αφορούν την έκδοση των βεβαιωτικών κλάσης πλοίων που φέρουν ελληνική σημαία από τον εκπρόσωπο του Ρωσικού Νηογνώμονα στον Πειραιά. Αλλά υπάρχουν και τα πραγματικά προβλήματα που βιώνουν οι πλοιοκτήτες ή οι κάτοικοι των απομακρυσμένων νησιών στις Κυκλάδες ή τα Δωδεκάνησα. Με τον παροπλισμό του Scopelitis νησιά όπως η Δονούσα ή η Ηρακλεία και τα Κουφονήσια, σίγουρα δεν καλύπτονται από το Blue Star που δεν έχει κανένα λόγο να αλλάξει τα δρομολόγια του. Άλλωστε φημολογείται ότι σε λίγες ημέρες θα προχωρήσει και σε μείωση των ήδη υπαρχόντων… Στα Δωδεκάνησα νησιά όπως Νίσυρος και Σύμη μοιάζουν αποκλεισμένα και ήδη οι δήμαρχοι εκεί μιλούν για σκηνές …Κατοχής καθώς δεν υπάρχει επικοινωνία. Εκτός κι εάν επιλέξουν το δρόμο προς την Τουρκία. Συν τοις άλλοις χθες στην Νίσυρο έμειναν αποκλεισμένοι περίπου 1000 τουρίστες γιατί πολύ απλά το σήμα για απαγόρευση απόπλου στο Λιμεναρχείο Κω ήρθε αφού είχαν αποπλεύσει τα έξι τουριστικά πλοία με αποτέλεσμα να πάνε τους τουρίστες αλλά να μην τους γυρίσουν…. Το ίδιο έγινε και την Τρίτη στην Κρήτη όταν περίπου 800 τουρίστες αποκλείστηκαν στα Σφακιά καθώς έδεσαν τα πλοία που υποτίθεται θα τους μετέφεραν μέσω Αγίας Ρούμελης, μετά το πέρας της ολοήμερης εκδρομής. 
Τι φταίμε;
Το ίδιο γίνεται και στη Νάξο… Τα δύο μικρά πλοία που μεταφέρουν γκρουπ στα άλλα νησιά με ολοήμερες εκδρομές ή ανταποκρίσεις τουριστών από Μύκονο ή Σαντορίνη μένουν δεμένα και το κόστος είναι τεράστιο, Περίπου 5.000 ευρώ χάνουν σε ημερήσια βάση τη στιγμή που ο Σεπτέμβριος είχε ξεκινήσει με τους καλύτερους οιωνούς όσον αφορά το συγκεκριμένο τομέα. Και το χειρότερο είναι ότι δεν είναι δική τους ευθύνη. Οι πλοιοκτήτες τους είχαν πληρώσει κανονικά όλα τα παράβολα και είχαν πάρει τα σχετικά πιστοποιητικά. Τώρα εάν ο αντιπρόσωπος δεν τα απέδωσε αυτό δεν είναι δικό τους πρόβλημα. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η σεζόν σχεδόν τελείωσε καθώς δύσκολα πριν περάσει εβδομάδα θα βρεθεί λύση. Κι αυτό γιατί αφενός δεν υπάρχει αρμόδιο υπουργείο (το Ναυτιλίας έχει καταργηθεί τρείς φορές σε δύο χρόνια) αφετέρου οι συναρμόδιοι υπουργοί παίζουν το ρόλο του πόντιοι Πιλάτου και αδιαφορούν για την επόμενη ημέρα του τουρισμού. Πότε άλλωστε νοιάστηκαν για να το κάνουν τώρα;
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΛΙΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου