Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΤ. ΜΑΝΩΛΑΣ: Ο BLOGER ΤΗΣ ΚΟΡΩΝΟΥ

ΤΟ οδοιπορικό μας στην Κόρωνο ολοκληρώνεται, ή μήπως αρχίζει; Όταν συναντάς τα διαδικτυακά «παιδιά» του Γιώργου Α. Μανωλά τότε σίγουρα μπορείς άνετα να «ζεις» στην Κόρωνο και να μαθαίνεις όλα τα νέα του χωριού. Και όχι μόνο αυτό. Μπορείς να διαβάσεις ιστορίες από το χθές, να μάθεις από πού κρατάει η σκούφια σου, όπως και η σκούφια κάθε Κορωνιδιάτη αλλά και πολλά άλλα, όπως να δεις φωτογραφίες από την παλιά Νάξο, να δεις τι συμβαίνει χειμώνα καλοκαίρι στον Λυώνα, στο Σκαδό και γύρω – τριγύρω του χωριού.

Συναντήσαμε τον Κορωνιδιάτη δημοσιογράφο, ιστοριοδίφη, «ληξίαρχο» και άλλα πολλά που μπορείς άνετα να του ..κολλήσεις από δίπλα, αλλά εκείνος αποδέχεται μόνο τον όρο «μπλόγκερ», τον Γιώργο Αντ. Μανωλά και συζητήσαμε μαζί του για την δουλειά που κάνει η οποία είναι κάτι παραπάνω από σημαντική, ιδιαίτερα για το αύριο του χωριού του, γιατί όπως λένε: «λαός χωρίς ιστορία, είναι λαός χωρίς αύριο»…

«Κ»: Πως ξεκίνησε αυτή η ενασχόλησή σου με το «μπλόγκινγκ» και το χωριό; Να σου πω την αλήθεια, αυτή τη στιγμή δεν χρειάζεται να πάμε στην Κόρωνο ξανά εμείς, βλέπουμε τον παλμό του χωριού από το INTERNET…

Γ.Μ. Ο σκοπός μου είναι να παρακινήσω τον κόσμο να πηγαίνει στο χωριό όχι να μην πηγαίνει. Και απ’ ότι ακούω, αυτό λειτουργεί…

H αφορμή, ήταν κάποιος συγχωριανός μου από την Αυστραλία, Γιάννης Μανωλάς τ’ όνομά του, μακρινός συγγενής μου που έτυχε να «μιλάμε» στο facebook. Όσο αφορά το INTERNET, ξεκίνησα να το κάνω όταν μου είπε ότι ήρθε στη Νάξο διακοπές αλλά δεν κατάφερε να έρθει στην Κόρωνο γιατί είχε λάθος πληροφόρηση. Προσωπικά, ασχολιόμουν έτσι κι αλλιώς με αυτό αλλά έψαχνα διάφορα πράγματα για δική μου ενημέρωση, ιδιωτικά, δεν είχα σκοπό τη δημοσίευση, ήθελα να ξεδιαλύνω κάποια πράγματα και αργότερα να τα δημοσιεύσω.

«Κ»: Οπότε ξεκίνησες αυτή την προσπάθεια, μόλις άρχισαν να «ανθίζουν» τα blogs…

Γ.Μ. Κοίταξε, κατ’ αρχήν δεν είμαι πλούσιος, άρα αυτό που ξεκίνησα το έκανα δίχως έξοδα. Το blog είναι κάτι δωρεάν στο να φτιαχτεί και δωρεάν και γι’ αυτόν που τα επισκέπτεται...

«Κ»: Και πόσα blog έχεις αυτή τη στιγμή;

Γ.Μ. Σαν Γιώργος Μανωλάς έχω εννιά και με το Σύλλογο Κορωνιδιατών 10.

«Κ»: Και όλα αυτά αναφέρονται στο χθες και το σήμερα της Κορώνου της Μέσης και της Νάξου. Αφορμή των αναφορών σου, αν δεν κάνω λάθος είναι οι φωτογραφίες και πάνω σ αυτές κάνεις σχόλια…

Γ.Μ. Σίγουρα, ένα σκέτο κείμενο δεν θα τραβούσε την προσοχή όσο μία φωτογραφία και ένα κείμενο. Αποφεύγω όμως να κάνω σχόλιο για κάτι που θα ήταν κάτι στενάχωρο.

«Κ»: Δεν βλέπω στενάχωρα πράγματα στο blog της Κορώνου. Η ματιά σου η φωτογραφική είναι θετική...

Γ.Μ. Η δική μου άποψη είναι μοναδική, δεν έχει σχόλια από άλλους, όπως στα άλλα μπλόγκς, γι’ αυτό κοιτάω πάντα να είναι θετική, αυτή η άποψη. Είμαι και αισιόδοξο άτομο και τα κοιτάω και όλα τα πράγματα αισιόδοξα.

«Κ»: Υπάρχουν αρνητικά στην Κόρωνο;

Γ.Μ. Σίγουρα υπάρχουν αρνητικά στο χωριό, αλλοίμονο αν δεν υπήρχαν και υπάρχουν, και τα ξέρουμε πολύ καλά. Αλλά προτιμάμε να τα κρατάμε για τον εαυτό μας…

«Κ»: Εντάξει, τα «Κορωνιδιάτικα Νέα», μια φωτογραφία, η αφορμή για να γράφεις. Στα άλλα μπλογκς, πως αποφάσισες να ασχοληθείς με τα γενεαλογικά δέντρα; Αυτή είναι πολύ μεγάλη δουλειά. Εδώ υπάρχουν καθηγητές πανεπιστημίου με ομάδες ολόκληρες από πίσω τους και δεν μπορούν ακόμη να βάλουν σε ένα καλούπι αυτές τις έρευνες…

Γ.Μ. Για μένα, είναι εύκολο γιατί μου αρέσει. Μπορεί να σπούδαζα κάτι και να μη μου άρεσε. Αυτό που κάνω, χρειάζεται να υπάρχει ενδιαφέρον και επιμέλεια. Δεν αισθάνομαι ότι είναι κάτι που τρώει το χρόνο μου ή το μυαλό. Τον ελεύθερο χρόνο μου μπορώ να συναντήσω κάποιο Κορωνιδιάτη στο δρόμο μου, θα μου πει τα δικά του, τουλάχιστον προς τους νεότερους, για τους πιο παλιούς, από ότι στοιχεία βρίσκω. Υπάρχουν και ατέλειες σ’ αυτά που γράφω, σίγουρα και το γνωρίζω αυτό, αλλά δεν θεωρώ ότι είναι κάτι το δύσκολο να μπουν όλα αυτά, ιδιαίτερα με το γενεαλογικό δέντρο σε κάποια τάξη. Όπου υπάρχει κενό, στα γενεαλογικά δέντρα είναι γιατί δεν ασχολούνται προς αυτή την κατεύθυνση, είτε οι παλαιότεροι αλλά και οι νεότεροι στην συγκεκριμένη οικογένεια…

«Κ»: Συνάντησες αντιδράσεις σ’ αυτή σου τη προσπάθεια; Και το λέω αυτό γιατί διάβαζα σ’ ένα άλλο blog κάποιες αντιρρήσεις ενός Κορωνιδιάτη, καθηγητή, σχετικά, για τις αναφορές σου με την παρουσία Κορωνιδιατών στη Νέα Υόρκη, στο νησί Έλις…

Γ.Μ. Η αντίδραση είναι αυτή που είπα πριν, ότι κάποιοι άνθρωποι επειδή είναι ερευνητές ή σπουδαγμένοι ή ότιδηποτε, δεν δέχονται ότι μπορεί κάποιος άλλος που δεν έχει διπλώματα να κάνει μία καλύτερη έρευνα. Στους περισσότερους, μας αρέσει η καρέκλα, δηλαδή είτε ήμαστε ιστορικοί, στην καρέκλα, ή μηχανικοί στην καρέκλα, είτε οικολόγοι στην καρέκλα, και δεν μπορούμε να καταλάβουμε ότι η επαφή και η γνωριμία με το πρόβλημα ή την πηγή, λύνει το πρόβλημα, «ανοίγει» την έρευνα, της δίνει νέους δρόμους… Εμένα, η έρευνά μου αφορά τους Κορωνιδιάτες και μιλάω με τους Κορωνιδιάτες. Βασική μου πηγή είναι οι Κορωνιδιάτες άσχετα από τα έγγραφα. Και τα έγγραφα, πάλι οι Κορωνιδιάτες τα έχουν. Δεν περιμένω, να είμαι σε ένα γραφείο και να πω, συγχωριανοί, όποιος θέλει, να μου φέρει κάτι που έχει αξία, για να το διασώσω. Εγώ θα πάω να το πάρω, μου το δίνουν και με όλη την καλή διάθεση. Δηλαδή, με φωνάζουν να πάρω κάποια έγγραφα, ή φωτογραφίες, τους δείχνω τι υπάρχει, τους ενθουσιάζει, οπότε δίνει κι εκείνος κάτι παραπάνω να με βοηθήσει...

«Κ»: Και από την έρευνα, όλα αυτά τα σπάνια, βγαίνουν στο διαδίκτυο. Γόνονται κτήμα όλου του κόσμου. Σε οποιαδήποτε γωνιά του κόσμου, και αν είναι οι Κορωνιδιάτες, μπορούν να έχουν επαφή με το χθες και το σήμερα, μέσω των μπλογκς σου. Αλήθεια, το πιο μακρινό «τατς» δηλ. ηλεκτρονική επίσκεψη που είχες ποιο είναι;

Γ.Μ. Τώρα αυτό το πήρα χαμπάρι, μέσα από μία ειδική μηχανή, ότι βλέπουν τα μπλογκ μου, από παντού. Από Ινδία, από Ινδονησία, που πιθανόν να είναι και τυχαία, από τις μηχανές αναζήτησης, μπορεί κάποιοι είναι Κορωνιδιάτες. Όμως, όταν βλέπω κάποιον να μπαίνει στο κόσμος news αλλά να μπαίνει και στους Κορωνιδιάτες, σημαίνει ότι είναι Κορωνιδιάτης. Δεν είναι τυχαίο. Δεν μπορεί, για παράδειγμα κάποιος να ψάχνει στο όνομα Μανωλάς… Κάποιος από την Κίνα έξαχνε στο όνομα Μανωλάς. Για ποιο λόγο;

«Κ»: Είναι δηλαδή Κορωνιδιάτης; Είναι αυτό που λέμε, όπου και να πας, θα δεις έναν Έλληνα, όπου και να πας θα δεις ένα Κορωνιδιάτη;

Γ.Μ. Ο άλλος μπορεί να είναι Κορωνιδιάτης και να έχει μακρινή καταγωγή. Δεν σημαίνει ότι είμαστε Κορωνιδιάτες, ας μη λέμε υπερβολές. Απλά έχει δύναμη το facebook, το INTERNET, είναι μία δύναμη, απλά πρέπει να ξέρεις πώς να την χρησιμοποιείς. Μέσω του facebook, κάνω και αντιπαραβολές, δηλαδή βλέπω κάποιος, ποιον περίπου ψάχνει, ή τι ψάχνει, τον βρίσκω και ιδίως, με ενδιαφέρουν αυτοί που είναι στο εξωτερικό, γιατί ψάχνουν πολύ, τις ρίζες τους, τους συγγενείς τους.

«Κ»: Υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο εξωτερικό παρά στο εσωτερικό;

Γ.Μ. Όσοι είναι στο εξωτερικό, ενδιαφέρονται όλοι. Στην Ελλάδα, ίσως κάποιοι λόγω βιωμάτων, να ενοχλούνται κιόλας. Όμως είναι ελάχιστοι και είναι κυρίως νέοι, γιατί συνήθως, μετά τα σαράντα δηλαδή ψάχνουν να δουν ποιοι είναι.

«Κ»: Πήγα στην Κόρωνο και ρώτησα, πόσοι μένετε στο χωριό και μου απάντησαν, 250. Διάβασα ότι αυτό ήταν το αμέσως μεγαλύτερο νούμερο της προηγούμενης αναφοράς πληθυσμού που έγινε στην Κόρωνο, το 1846, που ήταν 246 άτομα. Κάποια στιγμή το χωριό έφτασε να έχει μέχρι και 1900 κατοίκους. Αυτή τη στιγμή οι Κορωνιδιάτες πρώτης, δεύτερης, γενιάς, τρίτης, που βρίσκονται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, πόσοι είναι περίπου;

Γ.Μ. Επειδή το έχω ψάξει, ο τηλεφωνικός κατάλογος της Νάξου, έχει 642 διαφορετικά νούμερα διαφορετικών Κορωνιδιατών στη Χώρα Νάξου. Και δεν μέτρησα και τις νύφες που είναι Κορωνιδιάτισσες. Περίπου ζουν 1500 Κορωνιδιάτες και Κορωνιδιάτισσες, στη Χώρα. Παραπάνω ζουν στην Αθήνα. Βάσει του γενεαλογικού δέντρου, εκείνοι που έχουν άμεση σχέση με την Κόρωνο, μπορώ να τους υπολογίσω γύρω στις 6.000 σε όλο τον κόσμο.

«Κ»: Έχεις μπει στη διαδικασία και στη σκέψη, να διοργανώσεις και να συμμετέχεις σε μία προσπάθεια να γίνει ένα αντάμωμα των Κορωνιδιατών, παγκόσμιο, με ένα διαφορετικό τρόπο, από αυτόν που έγινε κάποια στιγμή ή που το κάνουν και σε άλλα μέρη;

Γ.Μ. Θεωρώ πολύ καλύτερο να παρακινήσουμε κάποιους να έρθουν περισσότερο στο χωριό τους. Δεν είναι ανάγκη να μαζευτούμε όλοι μαζί. Να εξηγήσω, αν μαζευτούμε, αυτό που γίνεται στα ανταμώματα, γενικά, ακόμα και στα συνέδρια, είναι ότι φαίνονται τρία-τέσσερα άτομα, ο πρόεδρος, ο τάδε επιστήμονας και κανείς άλλος. Δεν πετυχαίνει έτσι ο σκοπός. Το καλύτερο για μένα είναι να τον παρακινήσεις τον ξενιτεμένο Κορωνιδιάτη να έρθει το Σεπτέμβρη, τον Οκτώβρη, να δει το χωριό του. Δεν είναι ανάγκη να έρθει για να τον δουν οι άλλοι. Να έρθει να το δει το χωριό, να γυρίσει στα σοκάκια, να βρει τη ρίζα του. Εγώ τώρα μένω στη Χώρα λόγω δουλειάς. Ο σκοπός μου όμως είναι να πάω πάνω στην Κόρωνο. Αυτό πρέπει να κάνουν οι Κορωνιδιάτες. Να έρθουν στο χωριό, ακόμα και όταν πάρουν την σύνταξή τους. Να ξαναφτιάξουν τα σπίτια, να ζωντανέψουν το χωριό… Το δικαιούται η Κόρωνος γιατί είναι το καλύτερο χωριό στον κόσμο. Και δεν το λέω γιατί είμαι Κορωνιδιάτης…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου