Τετάρτη 11 Νοεμβρίου 2009



Είναι το πρόσωπο των ημερών. Ο αρμόδιος για τα σχολεία και τις παιδικές χαρές αντιδήμαρχος Νάξου κ. Ευάγγελος Βάλλης ο οποίος σήμερα μιλά στην “Κ” για το τραγικό γεγονός του θανάτου του 12χρονου μαθητή, για το “ποιος φταίει”, αν αισθάνεται ότι φέρει ευθύνη τόσο ο ίδιος όσο και η δημοτική αρχή για τις όποιες παραλείψεις, για την σιωπή των προηγούμενων ημερών ενώ μιλά για τις παιδικές χαρές δίνοντας την είδηση-βόμβα...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΓΡΗΓΟΡΟΠΟΥΛΟ


Θα ήθελα να μου πείτε κύριε Βάλη, πως είδατε αυτό το τραγικό περιστατικό που βύθισε στο πένθος το νησί μας
Εγώ νομίζω πως το συμβάν αυτό, ήταν ένα ατυχές συμβάν, ήρθαν κάποια πράγματα τελείως «ανάποδα». Δηλαδή, ήταν μέσα στην αυλή αυτό το πτυσσόμενο τέρμα, το οποίο ενδεχομένως το σχολείο με τα 4 παιδάκια να το εξυπηρετούσε, για αυτό και ο δάσκαλος δεν ανέφερε τίποτα, ούτε στον πρόεδρο της Κοινότητας, ούτε στον πρόεδρο της σχολικής επιτροπής, ούτε πουθενά, ότι αυτό το τέρμα κρύβει μια επικινδυνότητα. Αυτό ήταν μια δωρεά του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων ή καλύτερα, αν θυμάμαι καλά, του Πολιτιστικού Συλλόγου που έχουν στην Γαλήνη γιατί βόλευε να το πηγαίνει στην άκρη για να κάνουν πολιτιστικές εκδηλώσεις, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Το παιδί πήγε εκεί πέρα και σύμφωνα με τα λεγόμενα των παρευρισκομένων να κάνει μονόζυγο. Κάνοντας μονόζυγο, έπεσε κάτω, χτύπησε και με το χτύπημα ήρθε το μοιραίο. Τώρα, εάν επάνω του έπεσε και το τέρμα εγώ δεν το ξέρω, δεν ήμουνα εκεί, αυτά τα ψάχνει η Αστυνομία αλλά και η ΕΔΕ που είναι σε εξέλιξη σχετικά με την εκδρομή.
Ποια ήταν η πρώτη σας αντίδραση όταν ακούσατε για αυτό το τραγικό συμβάν;
Θελήσαμε να μάθουμε πως έγινε αυτό το συμβάν. Διότι όταν γίνεται κάτι πρέπει να μάθουμε πως έγινε και τι ήταν αυτό που έφταιξε ώστε να γίνει κάτι.
Υπάρχει απάντηση κύριε Βάλη, στο ερώτημα «ποιος φταίει;».
Εγώ νομίζω πως δεν μπορούμε να επικεντρωθούμε και να πούμε πως «φταίει αυτός», συγκεκριμένα. Δεν μπορούμε να πούμε θετικά «φταίει αυτό μόνο». Είναι μια αλληλουχία συγκυριών που έφερε αυτό το αποτέλεσμα. Δηλαδή το ότι είπαν στο παιδί «φύγε» και ενδεχομένως δεν έφυγε, το ότι κάποιος δεν τον απομάκρυνε από τους συμμαθητές του…δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι…
Δεν σας κρύβω πως όλος ο κόσμος πιστεύει πως για τους χώρους άθλησης, για τις παιδικές χαρές, για τα σχολεία είναι υπεύθυνοι οι Δήμοι. Ποιος είναι υπεύθυνος να επιτηρεί αυτούς τους χώρους και να τους συντηρεί;
Ακούστε τι γίνεται. Άθληση γίνεται και στο γήπεδο όπου υπάρχουν τέρματα τέτοια, φορητά, ακόμα και στις μεγάλες ομάδες που βλέπουμε, όταν χρειάζεται να παίξουν και στο μισό γήπεδο. Αλλά ξέρουνε αυτοί ότι δεν κρεμιούνται από το τέρμα αυτό, όπως και στα 5 επί 5.
Θέλω να μου πείτε αν εσείς, όχι προσωπικά, αν ως Δήμος νιώθετε πως φέρετε ευθύνη για αυτό που έγινε
Εγώ ένιωσα ότι ο Δήμος δεν έχει καμία ευθύνη. Δεν του αναφέρθηκε ποτέ κάτι συγκεκριμένο και να μην το υλοποιήσει. Ο Δήμος δεν μπορεί να κάνει περιπολία μέσα στα σχολεία, ούτε εφημερίες μπορεί να κάνει, αλλά ούτε και να ασκήσει διεύθυνση. Ο διευθυντής του κάθε σχολείου ενημερώνει για τα κάθε τι. Είτε έχει χαλάσει ένα σκαλοπάτι, είτε ένα παράθυρο, μια πόρτα…και τότε πάλι, ο πρόεδρος της σχολικής της επιτροπής. Ο Δήμος είναι κάτι γενικό, ποιος Δήμος; Ο Δήμαρχος; Ο Αντιδήμαρχος; Ποιος; Η τεχνική υπηρεσία, ποιος Δήμος; Ο καθένας έχει οριοθετήσει τι δουλειές πρέπει να κάνει. Αυτός που ελέγχει το σχολείο είναι η σχολική κοινότητα, δηλαδή ο διευθυντής του σχολείου, ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων και μαζί με αυτούς ο πρόεδρος της σχολικής επιτροπής. Ο διευθυντής όταν θέλει κάτι το ζητάει από τον Δήμο.
Εσείς, λόγω της θέσης σας στον Δήμος αλλά και ο Δήμος, τι κινήσεις έκανε την επόμενη ημέρα;
Δηλαδή τι κινήσεις θα έπρεπε να κάνει, τι φανταζόσαστε εσείς ότι έπρεπε να κάνει;
Εγώ θα περίμενα ο Δήμος να περάσει και να ελέξει όλους τους χώρους σαν αυτούς, που πιθανώς να κρύβουν κινδύνους σαν αυτόν που στοίχισε τη ζωή στον μαθητή. Για παράδειγμα είδα τις επόμενες ημέρες φωτορεπορτάζ που έδειχνε για παράδειγμα πως είχαμε και άλλο ατύχημα, σε παιδική χαρά αυτή τη φορά και που από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα. Έγινε κάτι τέτοιο; Ή έχετε προγραμματίσει να γίνει κάτι τέτοιο;
Κύριε Γρηγορόπουλε, εμείς σαν Δήμος, δεν περιμέναμε να γίνει κάτι για να τα κάνουμε. Εγώ τουλάχιστον από τότε που πήγα στον Δήμο σαν αντιδήμαρχος έχω γυρίσει τα περισσότερα σχολεία, διότι το σχολείο της Γαλήνης την προηγούμενη χρονιά ήταν δίχως μαθητές, δηλαδή ήτανε κλειστό. Εγώ τα σχολεία της Χώρας και τα άλλα, τα έχω γυρίσει από 2-3 φορές. Που σημαίνει τι; Ότι είχα καταγράψει και μέσα στο καλοκαίρι κάναμε πράγματα. Δηλαδή, αλλάξαμε τα κουφώματα στα περισσότερα σχολεία, με προϋπολογισμό 350.000 ευρώ. Κάναμε επισκευές σε όλα τα σχολεία. Βαψίματα στους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους, άρα δηλαδή εμείς δεν περιμέναμε να πάει ο δημοσιογράφος να πάρει ένα παράθυρο φωτογραφία και να μας το φέρει να το φτιάξουμε. Εμείς ήδη είχαμε ξεκινήσει και αυτά τα φτιάχναμε.
Ωστόσο έγινε αυτό κύριε Βάλη: Οι δημοσιογράφοι καταγράψαμε προβλήματα, καταγράψαμε ότι καταστράφηκε εξοπλισμός παιδικής χαράς για παράδειγμα και παραλίγο να κόψει το νήμα της ζωής και σε άλλα παιδιά, αυτά που καταγράψαμε είναι μια πραγματικότητα. Είναι αληθινό
Ας μη πούμε τώρα για τις παιδικές χαρές, εγώ σας λέω για τα σχολεία. Αλλά ας σας πω και για τις παιδικές χαρές αφού το θέλετε. Από την άνοιξη, ξεκίνησα εγώ, από ευαισθησία, να σουλουπώσω τις παιδικές χαρές. Ξεκίνησα από την παιδική χαρά που είναι μπροστά στο Δημαρχείο. Μετά πήγαμε στην παιδική χαρά της Έλλης, μετά στην παιδική χαρά που είναι απέναντι από το 4ο Δημοτικό, μετά στον Άγιο Μηνά, πήγαμε στην παιδική χαρά του Σαγκρίου και τότε έρχεται μια διαταγή από τον τότε Υπουργό Εσωτερικών, τον κύριο Παυλόπουλο, που λέει ότι οι παιδικές χαρές για να μπορούν να λειτουργήσουν πρέπει να πληρούν ορισμένους όρους. Είδαμε λοιπόν τότε, πως οι παιδικές χαρές που είχαμε στα διαμερίσματα δεν πληρούσαν τους όρους: Να έχει φύλακα, να είναι περιφραγμένα κτλ…Και ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα, όλες αυτές οι παιδικές χαρές να φύγουνε, δηλαδή, να ξηλωθούνε. Και μετά να δούμε εάν υπάρχει κάποιο οικόπεδο που θα μπορούσε να φραχτεί, να μπούνε πινακίδες, να υπάρχουν ενδείξεις για ΑΜΕΑ, να έχει φύλακα, να έχει ωράριο, να μην μπορούν να μπουν σκυλιά, κτλ… Όλα αυτά να γίνουν μετά. Άρα εμείς όταν ο συγκεκριμένος δημοσιογράφος πήγε να πάρει αυτή την τσουλήθρα, εμείς ήμασταν ήδη στο στάδιο ώστε τα παλιά αυτά να τα ξηλώσουμε, να αποσυρθούνε.
Από όλα αυτά, που κάποια είναι πολύ επικίνδυνα, δεν υπάρχει τρόπος να τα αποκλείσουμε από τον κόσμο; Καταλαβαίνω ότι είναι υπαίθριοι χώροι και δεν είναι εύκολο, αλλά δεν υπάρχει κάποιος τρόπος αν είναι επικίνδυνα να προφυλάξουμε τον κόσμο ή να τον εμποδίσουμε να πηγαίνει;
Όλα αυτά, τα παλιά, πρέπει να ξηλωθούνε, τέρμα! Και να βρεθούν καινούριοι χώροι να οριοθετηθούν σαν παιδικές χαρές. Από ότι είδα εγώ, κανένα από αυτά δεν κάνει για παιδική χαρά.
Δηλαδή κύριε Βάλη, θέλετε να μου πείτε πως ο κόσμος πηγαίνει τα παιδιά του σε επικίνδυνες παιδικές χαρές για να παίξει;
Ο νόμος είναι σαφής: Για να λειτουργήσει μια παιδική χαρά πρέπει α πληρεί αυτές τις προϋποθέσεις. Αυτές τις προϋποθέσεις δεν τις πληρεί καμία, ούτε μπορούμε να το κάνουμε να τις πληρεί.
Για αυτό το θέμα κύριε Βάλη, έχουν ενδιαφερθεί οι Βουλευτές μας;
Όχι. Δεν ξέρω αν έχουν ενοχλήσει τον Δήμαρχο, ή τους προέδρους των διαμερισμάτων, τουλάχιστον εμένα δεν με έχει ρωτήσει κανένας.
Η πολιτεία έχει ενδιαφερθεί για αυτά τα ζητήματα;
Το διάστημα που ασχολούμαι εγώ όχι, αλλά τι γινόταν τα προηγούμενα χρόνια δεν το ξέρω.
Το πρώτο αίτημα για έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου δεν έγινε δεκτό. Πως το είδατε αυτό;
Εγώ νομίζω πως δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Δηλαδή μόνο το τυπικό ήτανε, το 5 ή 7. Ούτως ή άλλως υπήρχε πρόθεση από την παράταξη να γίνει συζήτηση για τους σχολικούς χώρους αφού το θέλανε. Αλλά, από μια δυο μέρες ή να γίνει έκτακτο την Πέμπτη ή κανονικό τη Δευτέρα δεν νομίζω ότι ήταν και τόσο υπερεπείγον. Έτσι τοποθετήθηκε, όχι ότι υπήρχε κανένας άλλο λόγος, γιατί ούτως ή άλλως τα σχολεία εγώ τα ξέρω πολύ περισσότερο από όλους αυτούς που ανακατεύονται. Και από τον κύριο Μαυρομάτη και από τον κύριο Βλαχάκη και από τόσους άλλους. Γιατί είμαι 30 χρόνια μέσα στα σχολεία, δεν είμαι χθεσινός. Διάβαζα πρόσφατα το εξής κωμικό για μένα: Αναφέρει κάποιος δημοτικός σύμβουλος ότι στα σχολεία και μπορεί να εννοούσε το 1ο Γυμνάσιο, τα σκαλοπάτια λέει είναι επικίνδυνα. Ποια σκαλοπάτια; Τα σκαλοπάτια τα εσωτερικά που είναι ένα σχολείο του ’20 και έχουν περάσει από εκεί μέσα χιλιάδες μαθητές και είναι επικίνδυνο; Δηλαδή ασανσέρ να βάλουμε στα σχολεία;
Πριν κλείσουμε κύριε Βάλη, θέλετε να προσθέσετε κάτι άλλο;
Εγώ θέλω να πω πως πρέπει να γίνονται έλεγχοι συνέχεια, κάθε χρόνο, σε καθημερινή βάση, σε μηνιαία, σε ετήσια, Πρέπει να συντηρούνται όλα αυτά τα πράγματα. Επίσης θέλω να τονίσω πως είμαι στο γραφείο μου σε καθημερινή βάση. Εγώ χάρηκα που με πήρες τηλέφωνο και συζητήσαμε αυτό το θέμα. Έχω όμως μια πικρία: Όλοι οι ανησυχούντες δημοσιογράφοι, δημοτικοί σύμβουλοι κοκ, δεν με πήρανε να μου πούνε συνάδελφε, φίλε, χωριανέ, τι συμβαίνει; Υπάρχει κάποιο πρόβλημα; Λένε ότι ο Δήμος αποφεύγει να δώσει απαντήσεις. Ποιος είναι ο Δήμος; Το κτίριο είναι ο Δήμος; Εμένα, τον Βάλη, με πήρε να με ρωτήσει, με πήρε να μου πει πάμε στο τάδε σχολείο; Είμαι τι είμαι δηλαδή να έχω όλη μέρα ανοιχτό τρανζίστορ και να είμαι με μια εφημερίδα στο χέρι; Όποιος θέλει να πληροφορηθεί θα πρέπει να με πάρει τηλέφωνο. Η πόρτα μου είναι ανοιχτή σε όλο τον κόσμο.

1 σχόλιο:

  1. Η ευθύνη για το τραγικό συμβάν σαφέστατα ανήκει στον Δήμο (και σε σας κύριε Βάλλη). Έχει την απόλυτη ευθύνη για τα σχολεία και τις παιδικές χαρές που λειτουργούν και χρησιμοποιούνται βάσει προδιαγραφών και πλαισίου που προβλέπει ο Νόμος. Αν η έρευνα πάει σε βάθος, και πρέπει η υγιής τοπική κοινωνία με κάθε τρόπο να την οδηγήσει εκεί, θα αναδειχθούν οι άσχετοι υπεύθυνοι που πήραν στην κυριολεξία τη ζωή του μικρού Παναγιώτη.
    Όσο για τα όσα αναφέρει στην συνέντευξη του ο κ. Βάλλης πιστεύω ότι ένας Εισαγγελέας εύκολα αντιλαμβάνεται ότι έχουμε μπροστά μας μία κλασσική περίπτωση υπευθύνου που δεν γνωρίζει αλλά και ούτε ενδιαφέρθηκε ποτέ να μάθει τα καθήκοντα, αρμοδιότητες και τις υποχρεώσεις του. Μία ερώτηση λοιπόν καταπέλτης προς τον κ Βάλλη θα είναι "Ποιά τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες σας". Και τότε κόκαλλο ο κ. Βάλλης (αλλά και ο Εισαγγελέας).
    Γιάννη Ματζάκο, βάστα και κυνήγησε μέχρι εξοντώσεως κάθε επιπόλαιο που αρκέστηκε στον τίτλο του χωρίς να ενδιαφερθεί για τις υποχρεώσεις του και έγινε αιτία να χαθεί το παιδί. Το οφείλεις στα παιδιά σου και τα δικά μας παιδιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή